Male bjælkehus

Goddag.

Vi har malet vores ældre sommerhus, 28 år gammelt, som vi ikke har haft fra nyt.

Efter at have slebet og grundet bliver malingen ved med at sprække og skalle af, og i processen tager den også den gamle maling med, så resultatet bliver pletter med umalede bjælker - ØV.

Hvad gør vi nu?

Huset ligger udsat med både saltvand, sol og blæst!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billed tak...

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Når nu den nye maling, tager al den gamle med, i flager. Kunne det så ikke tyde på, at bunden ikke kan bære flere lag, og trænger til en afrensning, ned til frisk og bæredygtigt træ.

Eller er det bare mig der er sær?
Annonce
Nej, det er det ikke, Charlotte 

mvh

varmetossen

Har selv et bjælkehus 150 m fra vesterhavet på toppen af 2. klitrække, så vi har været igennem lidt af hvert.
Efter at have prøvet 2 forskellige produkter valgte vi at rense huset i bundt, vinkelsliber med stålbøste, og efter at huset var tørt startede vi med Demidekk. Ved godt at mange har noget i mod dette produkt, men efter at have brugt det i 20 år er vi stadig godt tilfredse. På vestsiden bliver der malet hvert 3-4 år og efter at der er kommet en grunder, visir har grundet med det og efterfølgende plettet hver gang der skal males. Det er vigtigt at fladerne er godt slidte inden næste tur, ellers får du for tykke lag som ikke kan ånde.
Alfa og omega ved maling af huse ved vestkysten er at huset vaskes grundigt for saltrester og selvfølgeligt at det får lov at tørre inden maling. Brug ikke højtryksrender da det tager for lang tid inden træet er helt tørt og så er det i mellemtiden klistret ind i salt igen.
Håber at du får et godt resultat uanset om du bruger min metode eller andre.
Ps. en anden mulighed er at rense helt i bund og så bruge trætjære, hvilket jeg tror er en glimrende løsning, når jeg ikke selv gør det er det på grund af meget dårlige lunger, hvor lugten at tjæren giver voldsomme problemer indtil det er helt tørt.
Bedste hilsner
Bjarne

Goddag, igen.

Jeg prøver og prøver, men kan simpelthen ikke få billederne til at komme med i mit indlæg, øv øv øv :-(

Jeg har taget billeder af malingen og huset, men jeg er ikke i nærheden af en pc før om lang tid, og troede egentlig nok at det kunne lade sig gøre med Ipad, men JEG kan ihvertilfælde ikke få det til at virke.

Prøver på et senere tidspunkt :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også