Har brug for lidt input/hjælp mht. skillevæg!

Hejsa,
Jeg og min kæreste købte lejlighed for en måneds tid siden. Der skulle laves lidt arbejde for at pifte den op. Vi er startet med vores dobbelt stue (Stue en suite) hvor vi har pillet tapet ned.

Da vi havde pillet tapet ned kom der jo en del synligheder som huller i væggene. Især skillevæggen mellem stuen og spisestuen. Da der var et par huller, områder hvor der tidligere var spartlet ud og da pudsen gennemgående virkede skrøbelig besluttede vi os for bare at pille pudset ned. Planen var ikke at pudse op fra ny, men at montere gipsplader. 

Det skal lige siges at jeg ikke er håndværker og er nybegynder på dette område. Efter at vi havde pillet alt pudset ned, viser det sig at det er en gammel trævæg belagt med haml/strå og at den faktisk går ud i en murstensvæg de sidste 70 cm, hen mod den bærende væg. 

Nå, jeg gik lidt i panik og pillede bare pudset af det hele og fjernede halmen og søm osv. Jeg har så efterfølgende fået af vide at venner og familie, at jeg ikke bare kan sætte gipsplader direkte op på brædderne, da de ikke er helt lige. Og det skal flugte med stukken i loftet, så der er desværre ikke plads til at montere "forskalling" på den eksisterede væg for at gøre monteringen "lige" for de gipsplader.

Så jeg har fået at vide at hvis jeg ikke vil pudse den op igen, så er der ingen anden udvej ind at pille trævæggen ned og sætte en ny op som jeg kan montere gipspladerne på.

Inden jeg går videre med noget, kunne det være fedt at få bekræftet dette. Er I enige?

Jeg har vedhæftet billeder.

På forhånd tak!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja der er nok ikke ret meget at gøre end at starte op forfra, sådan går det tit når man begynder at pille i gamle huse. Så du må nok som vennerne siger, brække den gamle trævæg ned og bygge en ny forskalning op til dine gipsplader. Husk at isolere ind imellem forskalningen bagvæggen og gipspladerne. 
Hej.
Hvis det er den indvendige væg mellem stuerne, kan du gøre som du har lyst til.
Du kan få et overblik over hvor ujævn væggen er med en retskinne og så måske udligne med nogle pladestykker, hvis nødvendigt og så skrue pladerne på.

mvh

 varmetossen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Klap nu lige hestene - og den gamle trævæg! :o)

Nu fremgår det ikke om du har fjernet pudsen på begge sider af væggen - eller hva'?
Og om ca. hvor tyk væggen er???

Det du har pillet ned er hvad der kaldes puds på (rør)væv og forskalling. (Millioner af lofter og vægge er udført på den måde i DK - tidligere. Overfladen kan godt virke lidt blød, men er nok nærmest at sammenligne med en gipsoverflade)

Den nemme måde - og lidt omkostningstunge :o) - er at fa en fagmand til at pudse væggen op igen.
Enten en murer der i stedet for rørvævet vil anvende en anden type væv. Og pudse op med kalkmørtel således at det hele igen passer med stuk og murstensvæg!
En anden metode er måske at bruge gipspuds, som sprøjtes på maskinelt og derefter afrettes!

Det er rigtigt at den gamle forskalling, (brædderne) ikke er helt lige. men det forhindrer nu ikke at der kan monteres gipsplader på forskallingen.
Men der vil være buler og lunker i overfladen. Og hele væggen skal så fuldspartles indtil den fremstår jævn og plan!
Fordelen ved gipspladerne er at det bliver "tørt byggeri" og at du nok/måske selv kan lave det!

Endeligt KAN det være det nemmeste/billigste at pille den gamle væg ned og opstille en ny!

Og endeligt - endeligt kan du jo vælge at lade være med at gøre noget som helst. Blot lakere hele væggen og kalde det en Newyorkervæg a'la Frederiksberg! :o)

Glemte lige:

Hvor lang - høj er væggen faktisk, er der dørhul i, elinstallationer osv.

Så vi kan få et overblik over skadens omfang jo! .o)
Hej alle,
Mange tak for svarene. Smider lidt flere info så det er lettere at komme med input/forslag.

[Quote]
Hej.
Hvis det er den indvendige væg mellem stuerne, kan du gøre som du har lyst til.
Du kan få et overblik over hvor ujævn væggen er med en retskinne og så måske udligne med nogle pladestykker, hvis nødvendigt og så skrue pladerne på.

mvh[/Quote]

Det er den indvendige skillevæg. Jeg har målt med målebånd og brædderne svinger desværre ret meget i hvor tæt de er på stukkens kant. Faktisk fra 1,8cm helt ned til 1 cm. Det vil jo betyde at en gipsvæg der bliver monteret på brædderne med 1 cm luft, vil gå minimum 3mm udover stukkens kant.

[Quote]
Nu fremgår det ikke om du har fjernet pudsen på begge sider af væggen - eller hva'?
Og om ca. hvor tyk væggen er???
[/Quote]

Jeg har fjernet pudsen fra begge sider af væggen. Mål på hele væggen følger nedenfor.

Mål på væggen:

Tykkelse på trævæggen (2 brædder slået sammen) = 5,5 cm

Luft fra trævæg/brædder til kant af stuk = svinger fra 1,8 cm - 1,0 cm

Fra gulv til stukkant i loftet er der 293 cm

Der er i forvejen en dør i væggen som er ca. 231 cm høj og 124 cm bred

Jeg havde forsøgt at indsætte billeder, men dette virker måske ikke?

Jeg vil helst undgå at skulle pudse væggen op, da det betyder håndværkere = sikkert dyrt. Som nævnt, er det sikkert hurtigere og billigere at pille væggen ned og sætte en ny op.

Der er dog en udfordring ved dette. Der er stuk på begge sider af skillevæggen. Det betyder at brædderne er monteret op imellem stukken, da man den gang sikkert monterede væggen inden stukken. Jeg vil ikke ødelægge stukken, så en eventuel ny væg skal kunne etableres uden at beskadige stukken på begge sider. Håber dette giver mening.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja, men hvor bred er væggen? Hvor mange kvadratmeter skal der pudses eller beklædes?

Vi laver alle bommerter af større - eller meget større - omfang!

Men der er jo altid muligheder for at redde situationen.
F.eks. kan stukken tages ned! Og måske/forhåbentlig genbruges!
Og hvad er egentlig prisen for at få pudset væggen op igen? Du må ud i byen for at hente nogle priser.

F.eks. tror jeg da at metoden med at skrue gipsplader på stadig er en mulighed.
En gipsplade er 13 mm tyk - og er der kun få steder hvor der er mindre end 13 mm er der jo mulighed for at høvle, hugge eller slibe noget af træet væk!
Dernæst udestår så at fuldspartle væggen til lod og uden lunker og buler!
Skrevet af Sitting Bull på 19 apr 2013 23:05
Ja, men hvor bred er væggen? Hvor mange kvadratmeter skal der pudses eller beklædes?

Vi laver alle bommerter af større - eller meget større - omfang!

Men der er jo altid muligheder for at redde situationen.
F.eks. kan stukken tages ned! Og måske/forhåbentlig genbruges!
Og hvad er egentlig prisen for at få pudset væggen op igen? Du må ud i byen for at hente nogle priser.

F.eks. tror jeg da at metoden med at skrue gipsplader på stadig er en mulighed.
En gipsplade er 13 mm tyk - og er der kun få steder hvor der er mindre end 13 mm er der jo mulighed for at høvle, hugge eller slibe noget af træet væk!
Dernæst udestår så at fuldspartle væggen til lod og uden lunker og buler!

Kan man seriøst afmontere og montere stukken? Jeg troede det var påsæt med et eller andet, lim måske, som gør at afmontering vil beskadige stukken.

Du spørger hvor bred væggen er. Den er ca. 4,09 meter. Men antal m2 der skal pudses op er ca. 9,1 m2. på den ene side. Lidt mindre på den anden side, nok omkring 7 m2. Så 16 m2 som skal pudses op.

Har fundet ud af hvordan jeg vedhæfter billederne.
Forslag!

Pil den væg ned og smid den ud.

1. Byg en ny af breddehøvlede lægter med 1 lag gips på begge sider så det hele passer med stukken. (Efter at du har udmålt og kontrolleret at stuklisterne er parallelle)

2. Bestem jer for at det er meget bedre med 1 stor stue - i stedet for de 2 en suite! Der ilægges et nyt gulvbræt og et bræt/plade imellem stukken i loftet.

3. Beklæd væggen med nogle fyldingspaneler a'la den dør du har stående ved bagvæggen.

Om nødvendigt indkøber du nyt stuk!

Du kommer nok til at erkende at der næppe findes en billig løsning!

Men den mest realistiske løsning er nok at hidkalde en muremester og få et tilbud på en nyopudsning. Mængden er ikke skræmmende. men det svære kan måske være svært at finde en murermester der kan lave arbejdet ordentligt!



Ja, jeg ville nok også pille den væg ned, eller skære den et stykker under stukken, også beklæd denne med gips, og den den være som en "falsk" bærende bjælke mellem rummene, så er det bare hullet i gulvet det skal ordnes.

Vil du have væg igen, så kan ny væg selvfølgelig også opsættes mellem underkant stuk, og gulv/bjælker igen.
Tak for input. Vi ønsker ikke én stor stue. Vi vil gerne have stue en suite.

Jeg regner med at begynde at pille væg ned. Er der noget jeg skal huske på ved nedtagning? Skal jeg markere tidligere mål eller noget?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også