Forskalling over eller under gulvspån?

Hej LDS'ere.

Er godt igang med at rette mine gamle spær op samt lægge ekstra bjælker, da jeg skal lave gulvvarme, og så nyt trægulv.

Har så fået en masse inspiration fra Koluda's hjemmeside. Og så så, at de steder der er lavet gulvvarme på bjælkelag, er der lagt en gulvspån (Går jeg ud fra), inden der ligges forskalling. Og det er jo skide smart, for så er det meget nemmere, at få vandslangerne til at passe, hvor de skal bøje samt få starten af slangen til at løbe langs husets kolde vægge. 

Men. Har snakket med en anden tømrer idag, som siger, at han ville gøre det modsat, altså forskalling og så gulvspånen inden trægulv. Han mener, at høvlet forskalling svinger alt for meget i højde, som vil gøre, at det trægulv der skal ovenpå efterfølgende, ikke vil få et ordentligt undergulv, og han ville ikke kunne stå inden for det.

Hvad er jeres erfaringer og holdninger til dette.

På forhånd tak.

Mvh Kim
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hva om du droppede forskalling og bare købte gulvspånplader med fræste spor til varmeslanger?



vh.
jamen i det tilfælde kunne du måske påfore en flækket forskalling på lags af hver bjælke i bjælkelaget der hvor du bare sq ha højden, også gulvspånplader m. spor. som i øvrigt ikke er så overraskende dyre som alle (mange) går og tror, lige fået bud på 90m2 22mm m. spor på 7650 ex.moms
Skrevet af Regaard på 18 apr 2013 22:18
Hej LDS'ere.

Er godt igang med at rette mine gamle spær op samt lægge ekstra bjælker, da jeg skal lave gulvvarme, og så nyt trægulv.

Har så fået en masse inspiration fra Koluda's hjemmeside. Og så så, at de steder der er lavet gulvvarme på bjælkelag, er der lagt en gulvspån (Går jeg ud fra), inden der ligges forskalling. Og det er jo skide smart, for så er det meget nemmere, at få vandslangerne til at passe, hvor de skal bøje samt få starten af slangen til at løbe langs husets kolde vægge. 

Men. Har snakket med en anden tømrer idag, som siger, at han ville gøre det modsat, altså forskalling og så gulvspånen inden trægulv. Han mener, at høvlet forskalling svinger alt for meget i højde, som vil gøre, at det trægulv der skal ovenpå efterfølgende, ikke vil få et ordentligt undergulv, og han ville ikke kunne stå inden for det.

Hvad er jeres erfaringer og holdninger til dette.

På forhånd tak.

Mvh Kim

Jeg har gjort som Koluda, nemlig gulvspånplade nederst, og så høvlede forskallingsbrædder ovenpå til GV-slange. Det virker super godt. Og der er ikke 1 mm forskel i tykkelse på de forskallingsbrædder.





Skrevet af Arensbach på 18 apr 2013 23:00
jamen i det tilfælde kunne du måske påfore en flækket forskalling på lags af hver bjælke i bjælkelaget der hvor du bare sq ha højden, også gulvspånplader m. spor. som i øvrigt ikke er så overraskende dyre som alle (mange) går og tror, lige fået bud på 90m2 22mm m. spor på 7650 ex.moms


Var en mulighed, så kan der også komme mere isolering i. Hvor har du fået det til den pris?
Annonce

Skrevet af Tomder på 18 apr 2013 23:05



Hvilket tykkelse gulv har i lagt ovenpå? Og hvor har du købt forskalling, for jeg har gjort det hos Fog, og der har der nemlig godt kunne være 1-2 mm forskel?
xl løgten...

-tror også godt du kan få forskalling der passer i tykkelse, den jeg plejer at bruge til lofter er den med en helt galt side m. rundede kanter også en anelse mere ru underside, de plejer sq ikke svinge meget. det den jeg vil kalde høvlet forskalling, bare også oplevet at få en anden mere ru udgave som nok varieret mere.
Skrevet af Regaard på 19 apr 2013 06:43


Hvilket tykkelse gulv har i lagt ovenpå? Og hvor har du købt forskalling, for jeg har gjort det hos Fog, og der har der nemlig godt kunne være 1-2 mm forskel?


Jeg købte hos www.traelasten.dk
Høvlet forskalling svinger normalt ikke, det er jo netop afretttet og høvlet i samme tykkelse, dvs. svinger disse er det fordi noget af forskallingen er mere tørt end anden forskalling.

Generelt er dette dog ikke et problem alligevel, da det er så lille forskel og de lægger så tæt.
Tror jeg prøver løsningen med gulvspån nederst.

Skal man så bare fastgøre forskalling til gulvspån, eller skal den helt ned og have fat i bjælkerne også?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis