Samling af forbrugsmåler

Jeg kunne godt tænke mig at fjernaflæse min vandmåler samt elmåler på pc. Jeg kan godt aflæse elmåleren, men har brug for en mere real time udlæsning og seas hjemmeside er tit 2 dage bagefter. Men hvordan kan jeg gøre dette. El måleren er en echelon, og vandmåleren en kamstrup multical 21.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen bud? Kan kun finde displays der enten kan vand eller el.
Det kommer an på løsningen, hvad er der af muligheder nu og er det et system der kan udbygges. Nogle ideer?
Echelonmåleren kan kun aflæses ved at tælle antal blink på de to lysdioder. Der kan ikke etableres to-vejs kommunikation med måleren, da Seas ikke vil udlevere en krypteringsnøgle, som er nødvendig for at kunne bruge den optiske port.

Kamstrup måleren kan aflæses på denne måde: http://kildal.dk/?page_id=117

Men det bliver noget hjemmestikket noget. Jeg tror ikke der findes færdige plug-n-play løsninger, som kan håndtere begge målere.
jenshøj, ideen er sådan set god og har intet imod lidt lodde arbejde og pille med print. Men magter simpelthen ikke og skulle sætte mig ind i programmeringen delen. Men tror desværre du har ret i at det ikke findes som færdigt produkt..
Annonce
Du kan downloade programmet til auduinoen fra Kildals hjemmeside, så du behøver faktisk ikke kunne programmere, for at lave den løsning til Kamstrup måleren.
Du bliver dog nødt til at programmere lidt selv, for at tælle pulser fra el-måleren. Men det er ikke voldsomt kompliceret.

Jeg har selv begge målere og yderligere en Kamstrup måler til fjernvarmen, så jeg skal selv have lavet en løsning til det. Jeg har prøvet Kildals løsning, og den virker fint.

Hvis vandmåleren kører på batteri, skal man dog vist passe på med at aflæse den alt for tit, da det åbenbart bruger en del strøm.
jenshøj> Har set lidt på systemet, og programmeringen. Men synes at systemet virker lidt uoverskueligt at gå til, da jeg ikke er vant til programmering. Savner også en lidt mere færdig løsning. Jeg har ingen problemer i at sætte det sammen, men kan umiddelbart ikke finde ud af hvilke stumper jeg skal bruge. Lidt øv da jeg egentlig tror at det kunne være en god løsning. Men bliver nok nødt til at finde en lidt mere færdig løsning
Jeg så et program på tv for et år eller mere siden, hvor de satte et "øje" over dioden på måleren, og den talte så antal blink. Den kunne så sættes til computeren og udlæse alt data, så man kunne se hvornår på døgnet der blev brugt mest strøm, og hvor meget der var brugt. Jeg kan desværre ikke huske hvilken kanal, eller konceptet bag programmet. Men der findes noget, som er nemt at have med at gøre. Ved bare ikke hvor du skal lede desværre
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis