Lyssensor og korrespondance.

Hej.

I huset har jeg to steder jeg gerne vil have lyssensor på.

1. I gangen på loftet, tændes lyset to steder. Det kan tændes i stueetage, og på loftet. Det er tydelig at høre at den sidder et relæ som styrer det. Og der afbryderne er fjederpåvirket. Hvordan monterer man en lyssensor der, så man også kan tænde og slukke lyset manuelt?

2. I kælderen tændes lyset også to steder, men der sidder ikke et relæ. Der er alm korrespondance. Hvordan monterer man en lyssensor der, så man også kan tænde og slukke lyset manuelt?

I øvrigt så zummer det relæ mere end den virker. Man skal ofte trykke flere gange på kontakten før den "bliver hængende" Det er vel tid til en udskiftning?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Start med at forklare lidt nærmere, hvordan "tænde og slukke lyset manuelt" skal virke.
Hvis f.eks sensor detekterer lys, skal slukke manuelt så kunne overstyre dette? Skal tænde manuelt kunne overstyre at sensor ikke registrerer lys?
Det med at tænde lyset manuelt bliver nok ikke nødvendigt. Det var bare hvis man skulle opholde sig i rummet i længere tid, men så opfanger sensoren jo bevægelse og dermed er lyset også tændt. Så det tror jeg at jeg dropper.

Skrevet af vile på 19 apr 2013 12:31
Det lyder som om 1) er lavet med et kiprelæ. Som trænger til udskiftning.



Det lyder rigtig nok. Men det får jeg vel ikke brug for mere hvis lyset skal tændes af en sensor?
Ok, så det er en bevægelsessensor og ikke en lyssensor du vil installere?

Når du opholder dig i et rum, men bevæger dig minimalt, vil sensoren ikke reagere. Så det kan være en god ide med manuelt overstyring til at sørge for at lyset er tændt hele tiden. Manuelt sluk har du dog nok ikke brug for.

Korrekt forstået, at det er det du vil?
Annonce
Skrevet af jenshøj på 19 apr 2013 14:07
Ok, så det er en bevægelsessensor og ikke en lyssensor du vil installere?

Når du opholder dig i et rum, men bevæger dig minimalt, vil sensoren ikke reagere. Så det kan være en god ide med manuelt overstyring til at sørge for at lyset er tændt hele tiden. Manuelt sluk har du dog nok ikke brug for.

Korrekt forstået, at det er det du vil?

Ja det er korrekt forstået

Og som du siger, så er det nok alligevel en god ide at jeg kan tænde det manuelt

Har du en ide om hvordan det skal tilsluttes?
Hvilken sensor vil du bruge? Lk?
Som udgangspunkt skal sensorens udgang bare kobles til lampens tændledning.
Men der er meget svært at svare mere specifikt, når du ikke kommer med flere detaljer.
Skrevet af jenshøj på 19 apr 2013 19:14
Hvilken sensor vil du bruge? Lk?
Som udgangspunkt skal sensorens udgang bare kobles til lampens tændledning.
Men der er meget svært at svare mere specifikt, når du ikke kommer med flere detaljer.


Nu ved jeg ikke hvor mange sensorer der findes, men bare en alm sensor der tænder ved bevægelse.

Spørg endelig for flere detaljer..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis