Lidt nostalgi

Jeg kom til at tænke på noget fra min drengetid, jeg er fra Svendborg. Der engang var en driftig havneby hvor mange skibe lagde til og lodsede / læssede alt muligt, det jeg kom til at tænke på ! Dengang kan jeg huske at FAF modtog sojakager som store flager fra skibene, et mandskabs krævende arbejde for det blev læsset i net nede i lasten på skibet hejst op på kajen og fordelt på vogne fra kajen.
Men bruger man sojakager mere eller hvad og hvordan fragter man det så i dag.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var da utroligt, er der virkelig ingen der ved det ?
Jeg boede på Islands brygge, tilbage i 1980, da den hedengangne Sojakage fabrik røg i luften med et brag, der kunne høres over det meste af københavn... men jeg sov sødt 

Men jeg har faktisk aldrig tænkt over hvad sojakager i grunden er.
I min ungdom var det jo bare en fabrik, hvor man kunne springe i havnen (selvom det var forbudt) fra deres kraner, når det var godt vejr, og vi skulle bade.
 
En hurtig Google søgning, lærer jeg at det er restprodukt der bliver tilbage efter sojabønnen er blevet presset for at udvinde sojaolie.  

Men hvad man gør ved resterne i dag, er der ingen, der skriver noget om 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det blev brugt til foder dengang, altså blandet i bla. grissepiller
hej 
det kommer stadig med skib her i jylland kommer det meste soya ind til århus . Ofte fra nord eller sydamerika. Vi modtager også mindre skibe med soya i Nørresundby. Det er knust det sigtede bliver leveret ud til landmænd som blander deres eget foder usigtet bliver brugt på foder fabrikkerne. Bliver losset med en kran med grab. mvh Bufas
ps.
Hvis man i nærheden af Skive kan man mandag se et skib blive losset, da jeg så at nogle af vores tiplastvogne skulle køre (pendul soya) det vil sige fra skib til påslag på fabrikken. mvh Bufas
Annonce
hvis alt er som i 70'erne og 80'erne bruges soya i kødboller, pølser og andre farsprodukter i industrien, det kaldes proteinberiget.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ufff det lyder lidt uhyggeligt, i betragtning af hvordan man behandlede soya kagerne den gang. På den anden side så er det heller ikke særligt kønt at se hvordan man laver fiske olie, og det indtager jeg da hver dag.
Vi lærte jo også for nylig, at den fiskeolie, vi guffer i os, er harsk og rådden. Så jeg vil gerne tro at produktionen ikke er køn eller velduftende!

Med venlig hilsen
ktm

 

Såvidt jeg har forstået så bliver den fiskeolie jeg tager, fremstillet i Tyskland af friske råvarer (tobis)
Soya bliver jo brugt til mange ting, rest produkterne bliver fodret til grise og kreaturer.
Soya kager indeholder 10til 13 % fedt. Det mest populære er Soya skrå, indeholder næsten intet fedt. Soya er en fantastisk protein. Let fordøjeligt, fylder intet i foderplanen og holder protein niveauet oppe. Soya beriger ikke med ret meget andet end protein og hos kreaturer indeholder det en stor del af de essentielle aminosyrer, som man ellers finder i kløver.
Men Soya er uhyggeligt dyrt, omkring 300 kr/tnd.

Hilsen landmanden :-)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis