Fordele ved ny el tavle?

Jeg har en el tavle af ældre data, og overvejer at skifte den ud med en ny.

Hvilke fordele vil der være ved at skifte den, udover HPFI?

Tavlen sidder indendørs, mens måleren sidder udendørs

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen, udover udsende.
Ingen fordele udover en mere moderne tavle med automatsikringer i stedet for Neozed sikringer - men de springer vel næsten aldrig :-)

Dit HFI-relæ bør du dog skifte til HPFI.

I mine øjne er det spild af penge at skifte hele tavlen. Du kan evt. få skiftet gruppeafbryderne med automatsikringer hvis du synes - men nødvendigt er det ikke. Jeg ville måske skifte den 4-pol du har til lys ( ser det ud til ) med 3 stk 13A automatsikringer - det har jeg gjort hjemme hos mig - de fås i 1-modul størrelse så du kan godt have 3 på samme plads.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Du kunne få installeret et hpfi relæ til lysgrupperne og få skiftet det nuværende relæ ud med et mere tidsvarende. Du kunne også få delt lysgrupperne op så der er tre i stedet for en trepolet.

fase
EISOE:

Jeg er en smule blank på dette område...

Hvis man skifter gruppeafbryderne med automatsikringer, vil der så kun være automatsikringer i tavlen og ikke flere Neozed sikringer?

Hvad er fordelen ved at skifte den 4-pol ud med 3 stk 13A automatsikringer?
Du kan skifte de tre grupper ud med automatsikringer, men jeg synes det er spild af penge.
Desuden kan man trække mere strøm ud, af de gamle smeltesikringer som dine. 

Så hvis du ikke har problemer,  med at sikringerne springer, så lad det være, udover at skifte til et phfi relæ.

Men springer du sikringer jævnligt, pga. overbelastning, skal du overveje at dele op i flere grupper, hvis for trådningen tillader det.
Annonce
Skrevet af Thomas78 på 18 apr 2013 08:50
EISOE:

Jeg er en smule blank på dette område...

Hvis man skifter gruppeafbryderne med automatsikringer, vil der så kun være automatsikringer i tavlen og ikke flere Neozed sikringer?

Hvad er fordelen ved at skifte den 4-pol ud med 3 stk 13A automatsikringer?
 1. Ja, ingen smeltesikringer mere.

2. Fordelen er at du kan slukke for kun1/3 af lysinstallationen ved evt. fejl.

Husk at det er " no go " at rode med tavlen selv.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Kan automatsikringer/HPFI være i den eksisterende kasse?

Den sidder nemlig i et skab, så det vil være nemt hvis kassen ikke skal udskiftes.
Skrevet af Thomas78 på 18 apr 2013 20:31
Kan automatsikringer/HPFI være i den eksisterende kasse?

Den sidder nemlig i et skab, så det vil være nemt hvis kassen ikke skal udskiftes.

Ja - der er endda masser af ekstra plads ved siden af HPFI-relæet på begge sider

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Takker for svar.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis