Spartling af gipsvæg, synlig papirstrimmel, hvad gør jeg?

Hej
Spartling af gipsvægge igen igen.
Problemet er at papirstrimlen er synlig efter den er sat i.

Jeg har puttet spartel i revnen der er lavet til det
Så har jeg trykket papirstrimlen fast i spatelmassen.
Så har jeg kørt en spartel, der ikke er bredere end sporet, ned over papiret fra loft til gulv og presset overskydende spartelmasse ud.
Hernæst har jeg med en bred spartel lagt et lag masse mere ovenpå.

Men strimlen af papir er synlig(??) Jeg synes på ingen måde jeg har kunnet presse den mere ind i den fals der er lavet til det.
Skal man bare spartle udenpå en masse gange? Er bange for der kommer en bule.

Nogen erfaringer?

Kasper

ps. Har indtil videre kun spartlet én gang under strimlen og én gang over.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sålænge du kun spartler papir strimlen, vil det være synligt. Du skal fuldspartle hele væggen.
Øh. Fuldspartler man gipsvægge?? Det er vel kun dem man vil have filt på? Har nogen vægge jeg skal have lavet murstensmønster i. Her er det vel ligemeget?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Kasper.
Det skulle nu ikke være nødvendig at fuld spartle hele væggen hvis du vel at mærke har brugt gipsplader med spartel kant. En spartel kant vil sige, at pladerne har en ca 2-3mm fordybning ca 50 mm bred langs kanten i hele pladens længde. Denne fordybning er netop lavet for at give plads til at den strimmel kan spartles over og for at give væggen usynlige samlinger, hvis det gøres rigtigt. Du skal regne med at fordybningen i en pladesamling, skal spartles over af tre gange da den sandspartel du evt bruger til at spartle samlingerne med, vil synke lidt under tørring, men samlingen vil være fyldt op og samlingen usynlig, hvis du gør dig den umage at spartle samlingerne over ad tre gange.

Det tjener ikke noget formål at fuld-spartle en gipsvæg og dermed tro at samlingerne forsvinder for spartelmassen vil under alle omstændigheder synke over samlingerne.

Venligst
Peter.
Hej Peter
Ok tak for det. Det er godt at høre.
Har snakket med en kammerat der siger det samme. Flere tynde lag der kun skal slibes lidt hver gang så forsvinder papiret.
Ja, bruger en sandspartel fra Flügger...
Når man spartler samlinger bruger man en 30-40 cm bred spartel, for at undgå buler, og det er nok er sket er at du ikke har haft din papirstrimmel strakt ordentlig ud og den så buler ud.

Prøv at fjerne bulerne og læg evt. en ny strimmel hvis det skønnes nødvendigt, og spartel så pladerne (gerne en fuldspartling)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Den 30-40 cm brede spartel, kan jeg godt tilslutte mig, men hvis der ellers er spartlet ordentligt over,samlinger og skruer er der vel ingen grund til at fuldspartle i Kaspers tilfælde.

Kasper skrev.

" Har nogen vægge jeg skal have lavet murstensmønster i. Her er det vel ligemeget?"

Ja det vil jeg da give Kasper ret i men ellers er der gode anvisninger at hente her.

http://www.gyproc.dk/g%C3%B8r+det+selv/s%C3%A5dan+bygger+du/spartling+og+overfladebehandling

Hvis man vil være sikker på samlinger ikke kan ses, skal gipsplader fuldspartles. Sådan har det været
for professionelle malere de sidste 5 år.

http://mba.evia.dk/UserFiles/File/Pjece%20om%20spartling%20af%20gipsplader/Fuldspartel%20OMB-05.pdf

OM man så vælger at gøre det... tja...

Du skal bare være sikker på der ikke er luft under papiret. Hvis der evt er det, så skær det stykke ud og læg et nyt i
Og så skal du huske at bruge en spartel til papirstrimlerne/samlingerne der opfylde de rette krav til bøjebrudstyrke, i en sådan samling... Hvis det skal være helt korrekt....


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Ok Jacko. Tjaeh så blev jeg så klog. Tak for linket!
Lige en forsigtig indvending/spørgsmål - man kan vel ikke forvente et smukt resultat ved en fuldspartling hvis pladesamlinger ikke fortløbende er spartlet godt op og tørre for ellers synker spartlingen vel uvægerligt mere i de områder hvor det påføres i et tykkere lag end på andre områder af væggen.

Der bliver selvfølgelig påført et lag der efterfølgende kan glittes over med et gummibelagt glittebræt og lidt vand (slibning støver så pokkers - hvis der da ikke er monteret sug på slibemaskinen), men hvis samlinger ikke fortløbende er spartlet op, nytter det vel ikke så meget.
Hvad mener du Jacko?
Jeg har lavet lofter flere gange og aldrig fuldspartlet og de er perfekte!

Det kræver meget omhu og tålmodighed at få et godt resultat, men det er altså muligt uden at fuldspartle.

Efter du har spartlet første gang med rigeligt spartelmasse og en bred spartel og slebet det ned, så går du det ganske enkelt igennem igen, men denne gang har du en lyskilde og spartlen(uden masse) vinkelret på så du kan se hvor det buler og hvor det synker.
Hvor det synker giver du det bare et lag igen, ikke trække til, men forestil dig/ følelse med spartlen og llagets tykkelse.

Herefter er det bare at lade det tørre og slibe med hånden!! Nogle bruger dælme girafslibere til finpudsningen og det dur altså ikke

Når du har slebet så rend dem over igen med lyskilde og spartlen igen(uden spartelmasse)

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Ok har godt luret tricket med spartlen.
En girafsliber har jeg også men mente også nok det er lidt "over kill".

Har spartlet 2 gange nu og papiret er så godt som væk.
Det får en tur mere i morgen

Eneste problem indtil videre  er at jeg skal passe på ikke at slibe gennem pappet på gipspladerne på kanten af den højeste del - går lige en tand ned i sandpapir.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også