Hjææælp :)

jeg står og skal have lave et stik i ude køkkenet.

Men som det ser ud nu er der kun trukket et 5G2,5mm her ud.
Der står på ovnen 400V 10200W. og den er kun koblet til 4 ledninger af dette 5G2,5mm kabel, som er sikret med en 16A 3P+N Automatsikring. har fået afvide af en ven at ved at sige 10200W/400V=25,5A har jeg konfurets maksimum belastning.

Er dette korret når der kun er en 16A sikringsgruppe?
og kan jeg bruge den sidste leder i kablet til den nye stikkontakt, og må stikkontakt og komfur deles om den samme nulleder?

Mvh en frustreret nybygger
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skulle der da ikke være noget i vejen for, sådan er det opbygget i mit hus. Al den el jeg eks. bruger på værkstedet kommer fra samme dåse med et 5 ledet kabel kan jeg se, der sidder på den anden side af muren ved komfuret. På værkstedet bruger jeg kun 220 v. til belysning og stikkontakter. Og det er også på en 16 amp. automat sikring.
De 25,5A er cirka rigtig nok for det totale strømforbrug.
Finten er at det er delt ud på flere af ledningerne i den 5G2,5(Faser) der hver har en sikring så du kan dele de 25,5 med antallet af faser der er brugt(forudsat at belastningen er jævnt fordelt på faserne) og dermed komme under de 16A der står på sikringsgruppen.

Det er ikke bare lige at lave en stikkontakt på en 16A gruppe. Du skal huske at trække 2,5 kvadrat til stikkontakten og stikkontakten skal være en speciel der bryder begge poler når den er slukket.
Jeg bliver lige lidt nervøs, når du spørger om du kan bruge den sidste leder til stikkontakten.
Du har 3 faser, 1 0-leder og 1 jordleder.
Har du en leder ud over det?

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Så kunne jeg godt tænke mig at vide hvorfor elektrikkeren har lavet mit med alm.. 1,5 m2.  fra boksen med 380 v. stadig med 16 amp. automat sikring.
Udskift de 16 A sikr. med 13 A sikr. så kan du sætte 230 V stikkontakter op på denne gruppe og der vil stadig være masser af strøm.............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Hvis det er det bløde kabel fra komfur til dåse, må det gerne være 1,5mm, det er det næsten altid. Men det faste kabel fra dåsen til tavlen skal være 2,5mm. Det virker umiddelbart lidt ulogisk, men det er altså tilladt.

Elektronikteknikeren
Beregningerne er forkerte. Du skal beregne strømmen som om det er tre enfasede tilslutninger. Her er de rigtige tal:

10200/3 = 3400 W/fase.

3400/230 = 14,8 A/fase

Dette forudsætter at komfuret trækker nogenlund ens på alle tre faser.

MvH,

Bent.
Bortset fra det bruger trådstarter kun 2 faser - så beregningen er 10200/2/230 = 22,2 A/fase. Eller som nævnt i starten 10200/400 = 25,5 A. Afhænger af den interne fortrådning og tilslutning i komfuret.

Det er ikke noget issue på en 16A gruppe eller endog på 13A - hvor tit kører alle kogezoner + ovnen med fuld effekt ? - Aldrig.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Sorry, men de 10200/400 kan aldrig blive rigtigt. De 400 V er forskudt 120 grader fra hinanden.
Mht. til intern kobling: jeg har aldrig set andet end stjernekobling (varmelegemer mellem fase og nul), ellers er det ikke muligt at koble til en eller to faser.
Hvad er "trådstarter"?

Bent.
Det er hamrende ligegyldigt at de 2 faser er forskudt 120 gr.

Forbinder du 10200 W til 2 faser vil du altid få P/U = 10200/400 = 25,5 A. Forbinder du til 3 faser kan vi begynde at tale om faseforskydning.

At det altid er 230V har du sikkert ret i - altså 10200/2/230 V = 22,2A

Trådstarter er ham, der startede tråden - altså rookiest - som i øvrigt ikke har reageret på de svar, der er kommet.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis