Hjææælp :)

jeg står og skal have lave et stik i ude køkkenet.

Men som det ser ud nu er der kun trukket et 5G2,5mm her ud.
Der står på ovnen 400V 10200W. og den er kun koblet til 4 ledninger af dette 5G2,5mm kabel, som er sikret med en 16A 3P+N Automatsikring. har fået afvide af en ven at ved at sige 10200W/400V=25,5A har jeg konfurets maksimum belastning.

Er dette korret når der kun er en 16A sikringsgruppe?
og kan jeg bruge den sidste leder i kablet til den nye stikkontakt, og må stikkontakt og komfur deles om den samme nulleder?

Mvh en frustreret nybygger
jeg står og skal have lave et stik i ude køkkenet.... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Trådstarter. Doh!
Jeg troede det var en del af komfuret som jeg aldrig havde hørt om :-)

Bent.
Har du ikke set et komfur med trådstarter?
Jeg har haft et engang, det er ligesom trækstart på en græsslåmaskine. Man hiver i en tynd snor på komfuret hvorefter komfuret selv suger strømmen fra tavlen.

Elektronikteknikeren
2 eller 3 faser er ligegyldigt, de er forskudt 120 gr. indbyrdes det er derfor vi har 400V (380V) mellem faserne og ikke 460V (440V) , som det var på jævnstrømsnettet i gamle dage 220/440v..............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Emnet omkring 16A i en stikkontakt bliver ofte diskuteret også blandt elektrikere, og ikke alle tolker reglerne ens.

Men dette her siger SIK

http://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/Electra/2008/AEndringer-til-Staerkstroemsbekendtgoerelsen
(se under emnet "den foransiddende sikring")

Og i kontrast til det har LK skrevet oplyst dette.

http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/nyheder/nyhedsarkiv/stikkontakter-uden+jord-og-afbryder.page

Så hvis du anvender 2,5mm2 kabel, og den stikkontakt har en mærkestrøm på 16A ligesom LK´s stikkontakt m.jord og uden afbryder, ser jeg ikke hvorfor du ikke måtte.

Venlig hilsen
El-manden

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Skrevet af Gregeren på 16 apr 2013 12:17
Har du ikke set et komfur med trådstarter?
Jeg har haft et engang, det er ligesom trækstart på en græsslåmaskine. Man hiver i en tynd snor på komfuret hvorefter komfuret selv suger strømmen fra tavlen.

OJH ! Den var tyk

Og det er længe siden det var den første April
Annonce
Hej mange tak for alle jeres svar! i har godt nok reddet min kommende weekend
det betyder godt at jeg ikke skal til at grave en masse.

Penge sparet er penge tjent.

Tak for hjælpen!
STOOOOP!!! Du må under ingen omstændigheder trække en stikkontakt, fra dit komfur udtag da du forsyner dit komfur med 16A og max belastningen på en alm. stikkontakt er max 13A, og slet ikke fælles nulleder!!

- Det din kammerat siger med at 10200W/400V= 25,5A er også rigtigt, men det er hvis du montere alle 3 faser, fra dit komfur på en fase i dit kraft udtag. Så skal du skifte din gruppe til en 25A, plus du skal skifte kablet til 4 kvadrat.. Men det er på ingen måde optimalt til en komfur installation, og er direkte dumt...

Du skal montere de 3 faser fra dit komfur på hver deres fase i dit kraftudtag til komfuret L1, L2, L3, start med at montere jorden, så Nullen og så dine 3 faser L1, L2,L3... så ser regne stykket således ud:

10200 Watt / 3 L1,L2,L3 = 3400W
3400 Watt/ 230 volt ) =14,78A Pr. fase... 

De 14,78A hæver man så til 16A da det er max belastningen for 2,5 kvadrat kabel, og da belastningen kun ligger på 14,78A er alt OK...

-Husk at slukke på dit HFI/ HPFI relæ i tavlen, inkl. dine grupper da der findes tosser rundt omkring der montere grupper uden om HFI/ HPFI relæet.

-Med hensyn til din stikkontakt så træk en 3x1,5 kvadrat fast installations kabel, fra nærmeste stikkontakt hen til der hvor du skal montere din nye... Hvis der ikke er jord i den stikkontakt du trækker din forsyning fra til din nye stikkontakt, SÅ MÅ DU IKKE MONTERE EN STIKKONTAKT MED JORD da det giver falsk trykhed for dig og andre ( kort beskrevet).. monter der istedet en stikkontakt uden jord. 

Men alt i alt så er el ikke noget man bare piller, roder, og rager med hvis man ikke ved man har i hænderne... kontakt din nærmeste el- installatør og få nogle fagfolk til at rode ved det.. Mvh trikkeren...




Skrevet af MartinK på 05 jun 2013 22:49
STOOOOP!!! Du må under ingen omstændigheder trække en stikkontakt, fra dit komfur udtag da du forsyner dit komfur med 16A og max belastningen på en alm. stikkontakt er max 13A, og slet ikke fælles nulleder!! 

Som der står i en tidligere kommentar er LK stik uden afbryder godkendt til 16 A.

Jeg kan ikke se hvad du mener med din bemærkning om fælles nulleder?

I en trefaset installation kan strømmen i nullederen aldrig være højere end den højeste fasestrøm, og det kun hvis der udelukkende er forbrug på en fase.
Enhver belastning på de to andre faser sænker strømmen i nullederen indtil strømmen er 0 ved ens belastning på alle tre faser 
Akselj: Du har fuldstændig ret, der var jeg lidt for hurtig på tasterne... Men var godt nok ikke klar over at man måtte forsyne en stikkontakt med 16A fra dit komfur udtag. I mine øjne virker det fuldstændig forkert, og en smule sjusket. Og har aldrig i min tid set denne form for installation., eller udført den på denne måde....

Der har været rigtig meget snak frem og tilbage om det er lovligt at trække fra en kraft gruppe og ud til en stikkontakt på væggen,
Det er netop derfor at LK har opgraderet deres kontakter til 16 A. Og ma må aldrig sætte en ny kontakt op uden jord, med mindre at der er tale om renovering af eksisterende installation. hvis du der i mod ikke har jord med ud til den nye kontakt kan du vælge at bore bag ud gennem væggen og sætte et jordspyd så er du stadig sikret.
ser du bag på komfuret er der flere tilslutnings skemaer, man vælge den som som passer bedst til komfuret/installationen, bare husk at gemme de kobber lus som ligger over faserne i tilslutnings boksen på komfuret

Toppen af dovenskab, er at lave det rigtigt første gang
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis