Brudstyrke for betongulv?

Hej, jeg er ved at bygge en garage på 48m2 og skal snart til at støbe gulv. Der ligger mellem 20-40cm stabil og derefter kommer der 10cm betongulv, der er ameret med 4mm rionet.

Kan det holde til min Dodge på 2.000kg? Jeg er blevet anbefalet at lægge en stribe lecablokke i hjulspor, men er det virkelig nødvendigt?


Hilsen Lars Jørgensen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, det kan sagtens bære 2000 kg. Jeg har haft et tilsvarende gulv belastet med 4000 kg., uden brud på betonen.
Hvad skulle lecablokkene gøre godt for, de er svagere end betonen.

fase
Det var også min første tanke, men det var, hvad jeg fik at vide af en gammel ræv, som har arbejdet med det i 35 år. Han var nervøs for, at de 10cm beton med armering ville give sig efter daglig belastning gennem 10-15 år og til sidst revne. Jeg tænker, at det er lidt overdrevet, men bliver alligevel nervøs, når det kommer fra en, der har arbejdet med beton i 35 år.

Han er fin gut, som jeg kender meget perifert og han er typen (pensioneret), der nok godt kan lide at blære sig lidt med hans viden om tingende og jeg tænker derfor, at han overdriver lidt...


Hilsen Lars Jørgensen
Nu hvor jeg lige tænker mig om, så sagde han vidst, at det skulle laves sådan, hvis jeg ville have 100mm isolering i og slange til gulvvarme...

Det er dog ved at være droppet pga økonomi...


Hilsen Lars Jørgensen
Overvej at bruge 6mm rionet, det er meget nemmer at arbejde med
Det er vel rigtigt at der er en vis risiko for sporkørsel.

Og fidusen med blokkene lyder mig noget ulden!

Så må det være smartere - i dit tilfælde - med f.eks. 15 cm beton i sporområdet og dobbeltarmering. (Altså et lag armering i bund og top).

Men med 20 cm ordentlig sammenbanket stabilgrus så er der måske slet ikke grund til nogen bekymring.

Det er vel rigtigt at der er en vis risiko for sporkørsel.

Nej der forekommer ingen sporkørsel overhovedet. Så skal det da komme pludselig efter 20 år, men mon dog.

fase
Jeg har 2 rionet på 6mm og 10 stk på 4mm. De tykke kommer i der hvor bilen skal holde. Isoleringen er droppet og dermed også lecablokkene. Så burde den være hjemme


Hilsen Lars Jørgensen
@Fabrin.
Måske er der ikke sporkørsel. Hos dig.
Men det forekommer der nu i nogle tilfælde. Hvor underlaget ikke er ordentlig kompakteret, f.eks. Eller hvor der fattes armering i betonen. Eller dæktykkelsen er for lille. Eller den er for svag, betonen.
Eller der er knusning i opkørselen til betonpladen. Osv.

Jeg skal nok finde noget der er galt eller forkert! :o)



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis