Forvarmet ventilations luft af gulvvarme retur!

Hej hej.

Sidder lige og tænker lidt over en ide jeg fik. Skal måske lige sige at jeg skal til at vælge et ventilations anlæg om lidt og er blevet varm på ide'en med at forvarme ude luften. Der er to mulighedder i markedet. 
1. Genvex og Nilan har et system hvor indsugningslyften løber under jorden i omkring 100meter slanger. 
2. Danfoss har et system, hvor en pumpe cirkulere væske i en 100 m jordvarmeslange, skulle efter sigende give nogenlunde samme resultat.

Så var det jeg kom til at tænke, hvorfor ikke bruge retur vandet fra gulvvarme anlægget, til at forvarme luften?
Mig bekendt er effektiviteten af fx et kondencerende naturgas fyr større, nu koldere vand der strømmer retur til fyret. Vil det mon ophæver 

Spørgsmålet er hvor meget vand der reelt cirkulere tilbage til fyret i normal drift i sådan et nyt hus?

Mvh. Ksper
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forhåbentlig returnerer alt vandet tilbage ellers er der vel en utæthed. Og huset er jo nyt 
Det er ikke nødvendigt med jordvarmepumpe for at opvarme indblæsningsluften.

I mit hus har jeg gulvvarme og vandvarmeflade til indbæsningsluften og vandet kører i samme streng gennem gasfyret så i praksis er det returvandet efter tilførsel af energi, der opvarmer indblæsningsluften. 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis