Afretning af betongulv i kælder

Hej.
Jeg har besluttet mig for, at jeg skal lægge fliser i et af kælderrummene efter at en murer ordnede vaskerummet.

I den forbindelse kunne jeg konstatere at gulvet skulle afrettes da det var væsentlig lavere midt på gulvet. Da selvnivellerende spartelmasse ville blive en anelse for dyrt, fandt jeg sammen med manden i byggemarkedet ud af at jeg kunne blande og støbe selv og bruge en retteskinne.

Jeg gjorde gulvet vådt først og støbte så. Resultatet er blevet at det er flækket flere steder, da det tilsyneladende er størknet for hurtigt, men værst af alt er, at betonen ikke hæfter på det eksisterende betondæk. Nu kan jeg med en spartel brække den nye beton op med en spartel. De øverste 3 mm er helt faste men de nederste 7 mm er purøse lidt a la gamle fuger på murværk.
Det er et gammelt gulv fra 45, og det er forholdsvist glat og visse steder kan der skimtes lidt grønt fra, hvad jeg vil tro, er gammel gulvmaling.

Hvad gør jeg for:
1) at få skidtet til at hæfte?
2) er blandingen 1:3 cement /mørtel passende?
3) Hvad gør jeg for at det ikke sprækker?


Håber der er nogen der kan give nogle gode råd, er en anelse stram i det her til formiddag!




9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
tror du sq ha primmet det først?

hvor mange m2 snakker vi om siden du mener selvnivellerende gulvspartel er for dyrt? det kunne nemlig let gå hen og være den bedste løsning vil jeg tro..

mvh Ask
Jeg har 14 m2, der er op til 3 cm forskel, i byggemarkedet regnede de sig frem til 4000 kr., det synes jeg er lige i overkanten
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
det lyder fandeme også dyrt sidst jeg fik tilbud lød det på 162 pr m2 inklusiv moms færdigblandet sq ha kommet med bil og bare pumpes ind i 2cm lag over alt.
hvis dit buler meget er det jo ikke overalt der skal ligge 3 cm..
så i dit tilfælde vil det være en 2.300 ved selvfølgelig ikke om der kommer tillæg ved så små mængder, men ellers som tommelfingerregl burde det vel være billigere hvis du blander selv?
Den eksisterende betonplade må ikke være glat. Der må du hugge i den og evt. maling fjernes. Pladen skal være ujævn og helst over 3 mm knaster over det hele.

Du mener vel 1:3 cement/sand. Jeg vil kontakte Aalborg Portland og hører hvad det vil anbefale. De plejer at være meget gode til at hjælpe.

Efter du har støbt betonen skal du sørge for at der er ikke varme og helst få det dækket med plastic, så er den længere tid om at hærde.
Så er der købt betonklæber. Jeg er dog i tvivl om jeg skal svumme gulvet først eller om jeg blot skal blande det i betonen/mørtlen og hvor vidt det er nødvendigt at hakke gulvet, så det bliver ujævnt, er der nogen der har nogen erfaringer i den retning?

Hvis man svummer, står der at der skal støbes vådt i vådt, hvor lang tid har man så fra man har svummet til betonnen skal været trukket ud?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ved ikke hvor lang tid det tager om at tørre, står det ikke på beholderen?
men helt sikkert svum gulvet først binder jo bedst vådt mod vådt
Jeg ville mene du skulle fjerne alt gammelt maling prime det med en valgfri primer og så svumme det i flise lim
det havde jeg ihvertfald selv gjort så skulle det ikke være noget problem med 3 dele vasket sand og 1 del cement

Mvh.

Frederik 
FR-Byg
Så er der afrettet og nu venter jeg bare på at skidtet er tørret/hærdet, så jeg kan se om det binder og så jeg kan komme i gang med at lægge klinker.
Er der nogen der ved hvor lang tid der går før jeg kan lægge klinker?
et døgns tid

Mvh.

Frederik 
FR-Byg
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også