Ventilationsrør og maks. udbytte af emhætte

Hej Lav-det-selv’er

I forbindelse med opsætning af Thermex Preston 2 emhætte, ønsker jeg at få maks. udbytte af den. Jeg har derfor et par spørgsmål, som jeg håber at I kan hjælpe mig med.

Som det kan ses af billedet, så har jeg et problem da emhætten er født med ø150 og pladsen mellem loftet og overskabet kun er på 12 cm (markeret med rødt). Kanalens længde er på ca. 2,8 meter, og vil have 4 bøjninger på 90 grader.

Vil I anbefale at jeg bruger en flexslange på ø 150 mm hele vejen rundt, og som presses hvor pladsen er trængt.

Jeg kunne også overveje at bruge glatte plastikrør de steder hvor pladsen ikke er trængt, og flexslange hvor pladsen er trængt.

Jeg vil for god ordens skyld nævne at jeg absolut ikke ønsker at gå ned i størrelse, da det kan mindske effekten gevaldigt.

Jeg håber at I kan hjælpe.


16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kunne overveje at bruge supertube 125 fra dette firma http://www.ventico.dk/Files/2012/Domus_katalog_2012.pdf
Så mister du ikke så meget areal som med 100 mm glat rør.

Det fikser jeg...
#1 og 2 tak for jeres input.

Vil det være optimalt, at tilslutte glatte plastikrør på ø150 mm med fladkanal hvor pladsen er trængt. Arealmæssigt vil fladkanalen være identisk med ø150 mm svarende til 176cm (A =pi x r2). Vil det være en holdbar løsning? Jeg dropper ideen om, at benytte flexslangen.
tror det optimale er og køre det samme type rør mest muligt for og ungå turbolens når den skifter fra firkantet til rund og omvendt
Kan du ikke finde de manglende 3 cm ved at pille lidt af loftsbeklædningen helt inde ved vægen? Der skal vel alligevel laves en eller anden form for inddækning af røret over overskabene, så det vil ikke kunne ses.
Og hvorfor flytter du ikke hullet over vinduet helt hen til vægen. Det bliver da ikke pænt med et rør ført hen til midt over vinduet. Så kan du spare et par bøjninger, som ikke gør noget godt for flowet i dine rør.
Er standard for ventilationsrør i øvrigt ikke 160 mm og ikke 150 mm?

En anden oplagt løsning ville være at bygge overskabet om, så røret kan sænkes en smule ned i dette.
Annonce
Det gælder om at have så få bøjninger som muligt, da de øger modstanden.
Så det optimale vil være, at lave et nyt hul i muren.
Kan du fjerne lidt af loftet,(eller save lidt i skabet) så du kan få ø150mm rør hele vejen er det optimalt.
Hej.
Hvis du overhovedet kan, så undgå knæk, og før det i sløjfer/bøjninger. Hellere 2 x 45 grader end 1 x 90. En slange, gift- eller kvæler - får også fordøjelsesproblemer med et knæk på midten

mvh

 varmetossen

#5 og 6 Tak for inputtet. Jeg prøver at brække et profilbræt af eller bygger jeg skabet om således et rør på ø150mm kan være der. Det bliver ikke aktuelt med et nyt hul, da ejerforeningen ikke tillader det.

#7 Jeg vil helt sikkert overveje 45 graders løsningen frem for 90 grader. Tak for tippet.

Tusind tak for jeres input. Jeg vender tilbage med et billedet, når jeg bliver færdig.
Et afkast fra en emhætte hører ikke hjemme i gennem væggen, men bør føres til taghætte ved kip, med så kort en vandring som muligt, og med glatte rør og med så få bøjninger som muligt.

En 90 graders bøjning kan reducere effekten med op til 25%!!
#9 Jeg vil også helst undgå at bruge 90 graders bøjninger, men det lader til at 45 graders bøjninger ikke produceres til 150 mm glatte plastikrør. Jeg ville ønske, at nogen kunne henvise mig til et sted hvor man kan købe 45 graders bøjninger til 150 mm glatte plastikrør. Jeg har ledt overalt.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis