Valg af sand/grus til +-2mm på 2m afretning

Hej allesammen har været inde på dette emne før, det drejer sig om etablering af gulvarme ovenpå eksisterende terrændæk (som ligger 21-25cm under nuværende strøgulv, så havde jeg egentlig taget en beslutning om at banke dækket op understøbe alle indervægge, grave ud støbe nyt dæk. men blev kaldt ud på et projekt så kom aldrig igang og nu har jeg så genovervejet min tidligere beslutning og ændre det til

-afretning af det gamle ujævne betondæk der svinger ca 4cm fra laveste til højeste punkter

-også eller sundolitt 150mm 

-TÆT dampsærre (fuges bag fodlister)

-22mm gulvspånplader med spor til slanger

-slanger / alu fordelingsplader

500g gulv pap

svømmende trægulv

konstruktionen er godtkendt: http://www.sundolitt.dk/sundolitt/t...uden-beton

spørsmålet er bare hvilke sand/grus mon vil være bedst til denne afretning,?
laget variere de der 4 cm. er det overhovedet nødvendigt at bruge ovntørret? hele lortet befinder sig jo under det kapillarbrydende lag (150mm esp) og alt dette under den tætte dampspærre så lidt fugt der er vel ikke værre en ved en hver anden udstøbning hvor man heller ikke bruger tørretsand

min far snakkede om noget der bliver kaldp skarpsand? som angiveligt sq komprimere bedre? det må jo for guds skyld ikke sætte sig/ ændre fylde senere hen da det jo er sandet der afgør gulvets færdige planhed

på forhånd tak. vh. Ask
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Arensbach på 12 apr 2013 10:43
spørsmålet er bare hvilke sand/grus mon vil være bedst til denne afretning,? 
laget variere de der 4 cm. er det overhovedet nødvendigt at bruge ovntørret? hele lortet befinder sig jo under det kapillarbrydende lag (150mm esp) og alt dette under den tætte dampspærre så lidt fugt der er vel ikke værre en ved en hver anden udstøbning hvor man heller ikke bruger tørretsand

min far snakkede om noget der bliver kaldp skarpsand? som angiveligt sq komprimere bedre? det må jo for guds skyld ikke sætte sig/ ændre fylde senere hen da det jo er sandet der afgør gulvets færdige planhed

på forhånd tak. vh. Ask

Du har selv ramt hovedet på sømmet - hvis du vil være sikker er du nødt til at bruge en selvnivellerende spartelmasse - du sparer en del ved at fjerne de værste toppe med en diamantkop til vinkelsliberen.

Husk at EPS'en skal være trykfast (mener det er min g150).

/BOH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

selvnivellernde spartelmasse er ikke en mulighed vil koste 19.500 bare for spartelmasse
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du skal rette af i sand+cement. Vil jeg da mene.

Altså en slags slidlag af en relativt svag blanding. (Fordi der ikke er noget slid på laget).

Det er langt nemmere at udlægge i korrekt højde og planhed.
Og kræver ikke komprimering!
Minimumstykkelsen på slidlaget skal overvejes i forhold til den (sand)kornstørrelse der anvendes!

Ovntørret sand er fuldstændigt skudt forbi!!!
Ja, jordfugtig beton som til pudslag ville være oplagt her.
Den valgte løsning er nok fristende, men da man som tommelfingerregel ikke må placere mere end 50/75 mm isolering over et støbt terrændæk med minimal eller uden isolering under, dur den ikke!!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
er jeg godt klar over man siger som en tommelfingerregl men fortæl mig lige hvad en smule fugt på undersiden af det kappilarbrydendelag(150mm esp) skulle kunne gøre?`(hvis det overhovedet opstår) og det kræver også det trænger igennem dampspærren før det kommer i nærheden af noget træværk det kan skade.
Du har vel hørt om skimmelsvampe?

Men jeg siger heller ikke det ikke kan lade sig gøre men en fugtteknisk beregning vil nok være på sin plads her!
uden tvivl, jeg tør ikke gå igang før jeg har fået bekræftet der ikke er nogen risiko ved denne løsning.

Jeg har en sag lige nu, hvor der er konstateret skimmelsvampeangreb under gulvet i en strøkonstruktion, som er efterisoleret med ca. 150 mm mineraluldsgranulat ovenpå et ældre uisoleret terrændæk!
gad vide hvor dyr sådan en er, måske kan jeg høre producenten sundolitt om de ikke er interesseret i at lave en da det sikkert vil kunne øge deres salg med denne løsning da det i øjeblikket ser ud som om alle synes det en smart løsning men ikke rigtig ved om det kan gå
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også