Ventilation på badeværelse

Hej alle



Jeg har brug for et råd vedr. ventilation på badeværelset. Vi har lige overtaget et hus, og der er en del overraskelser, feks ingen dampspærre i badeværelset. Jeg vil derfor lave dette og sætte nyt loft op. Nu kommer spørgsmålet.

den eksisterende ventilationsskakt sidder over håndvasken - modsatte side af brusekabinen, og jeg synes det er mere rigtigt at den sidder i brusekabinen. Kan man lave knæk på ventilationsrørene på loftet så man kan bruge den eksisterende "skorsten". Jeg har skummet undertag og vil helst ikke i gang med at løsne tagsten



Jeg har vedlagt en skitse, hvor vil det, efter jeres mening, være bedst at installere ventilatoren?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Jeg tror ikke det betyder noget hvor udsugningen sidder. Har selv en, der sidder modsat bruseren, fugtstyret, og det fungerer fint. Der er gulvvarme, så det når ikke at reagere på udluftning.

mvh

 varmetossen

Du skal altid have så kort en rørføring som muligt!!
Anvend glatte rør, og med så få bøjninger som muligt (en 90 graders bøjning kan nedsætte effekten med op til 25%) og helst uden anvendelse af flexslanger, som giver meget modstand.
Aftræk gennem tag skal faktisk udmunde ved rygning.

Der kan for øvrigt fås kanalventilatorer, som monteres på kanalen i tagrummet.

Husk isolering af rør, og stor tæthed af dampspærren!

Jeg forstår det sådan, at du har købt et hus med et skumunderstrøget tag, og håber, at du er blevet gjort bekendt med risikoen, ved at købe et hus med denne fejlkonstruktion, gennem tilstandsrapport og rådgivere iøvrigt???
Annonce
Der stod i tilstandsrapporten at vi skulle holde øje med at skummet ikke begyndte at suge vand. Ikke andet. Er det farligt eller hvad?
Nu ved jeg ikke lige så meget om det skum men mener helt bestemt der blev brugt to forskellige slags eller måske flere hvor den ene var noget lort. Hvis der ikke er et problem nu tror jeg ikke i for det.
Hej her er et klip fra Huseftersynsnyt som beskriver situationer med skumunderstrøgne tage:

Skumunderstrygning af tage
Som bekendt kan skumunderstrygning
af tage give problemer, og det er ikke
altid muligt at afklare, om der er problemer med tagene.
I to næsten ens sager fra Ankenævnet
fremgår det at de beskikkede bygningssagkyndige i noterne havde oplyst følgende: “Taget er understrøget
med skummateriale. Forholdet holdes
under observation, idet skummateriale
ofte ses at være/blive vandsugende,
hvilket på sigt kan medføre opfugtning
og nedbrud i tagkonstruktionen. Der er
dog ikke p.t. tegn på sådan skade.“
Ankenævnet mente ikke at denne oplysning var tilstrækkelig idet forholdet
efter Ankenævnets mening burde være
beskrevet med karakteren K3. Den beskikkede bygningssagkyndige var derfor ansvarlig - også selv om der i den
ene sag var anført karakteren K1.

Det er godt nok ældre sager fra 2002, men skummet er ikke blevet bedre i mellemtiden, så hvis det ikke er beskrevet med en K3 og med en henvisning til et BYG-ERFA blad omhandlende problemet, har den bygningssagkyndige et problem!
Den står som en k3. Er der noget jeg kan gøre for at det kan holde et par år mere til vi har råd til at skifte det?

Den fugt som skummet suger er det fugt fra loftet eller udefra? Hvis det er loftet vil det vel hjælpe med dampspærre, ventilationsrister i gavle osv?

Har virkelig brug for nogle råd, i har sgu skræmt mig.
Det er fugt udefra der opsuges og blive transporteret ind i tagrummet.

Der er kun en løsning, som er udskiftning af hele tagbeklædningen.

Undskyld mig, men læser i ikke tilstandsrapporten sammen med nogle rådgivere.

Hvis i har haft egen advokat på, burde vedkommende rådgive jer her, men hvis det er ejendomsmægleren der har udfærdiget alle dokumenterne, er det nok så som så med rådgivningen i et sådant tilfælde!!
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis