Skaftet knækker !!!

Kender I det: Lige når det går godt og det er efter lukketid, så knækker skaftet på øksen eller hvad det nu er. De er også dyre nu om dage, og åbenbart svære at skaffe, så det blev som på billederne. Min trofaste skovhammer har lige lavet samme nummer, klistermærket var ikke slidt af endnu. Den har nu flækket 4 rm. efter samme reparation.
Måske ikke kønt, men det virker.
Og nej, jeg tror ikke jeg rammer mere forkert end så mange andre




mvh

 varmetossen

Kender I det: Lige når det går godt og det er... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
nu vi snakker skafter..

på mit arbejde fodrer vi stadig kreaturerne på gammeldags maner.. altså korn og halm.
det hele med en skovl og en bor og derefter med grebene. idag har jeg netop knækket en greb, helt ny.. eller det mente chefen.. den er så fra 1985 :-P

vi købere grebet og skovle hos den lokale i Bindslev, det er virkelig kvalitet
Bindslev, det er (var?) et spændende sted.
Eksisterer det vanddrevne fælles "varmeværk" stadig?
Jeg husker også her var både et kommunalt håndværksmuseum, samt et privat drevet.
Det private var ikke det mindst interessante.

Men når skovlens skaft knækker, kan det ofte genbruges til hammerskafter, eller sågar et økseskaft.
Hyggeligt husflid.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Årene (lange spids åretegning) i skaftet bør ligge modsat af hvor der ligger nu ca. 90 gr. sådan at åretegningen ligger på siden af skaftet.

Det samme gælder for haveredskaber. (skovl/greb og anden hvor brækket er stort)

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af Svend Høst på 12 apr 2013 12:53
Nå....... jeg har altid lært at pæretræ er det man laver skafter af (teknisk skole 1965)
så når et skaft knækker , går jeg ud i haven og vælger en passende pæregren og laver et nyt hammerskaft............det er ikke til at købe løse skafter mere og de er dyre..........

OK det vidste jeg ikke, det er skrevet bag øret.

(gav vide om naboen opdager hvis der mangler et "skaft" i hans træ?) 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg har ledt lægne efter et sted at købe nye skafter til min skovhammer - flækhammer eller hvad det nu hedder. 

Jeg kan anbefale denne webshop, der har et righoldigt udvalg:

http://shop.orebo.dk/

Torben

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej.

Kan så lige følge op med at skovhammeren stadig lever med ståltrådsforbindingen og har flækket en møjsommelig mængde brænde siden, og nu mangler jeg faktisk en kile og det kan godt være jeg må op i experimentariet og slibe en. De er åbenbart også svære at rende træt.

mvh

 


 varmetossen

Da jeg var spejder, brugte vi altid trækiler. 

Hvis du skærer en kile af træ(gerne noget hårdt træ), er det min erfaring at den er mere end stærk nok til at holde. Men det kræver selvfølgelig at du har lavet et V snit i skaftet inden du banker økse hovedet på, så du har noget at banke kilen i

 

Øhh så læser jeg lige dit indlæg igen, og hvis det er flækkiler du hentyder til, så glem lige hvad jeg skrev 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej.

Nej nej, det er godt nok til hovedet, og det er da rigtigt nok med trækiler. Det er bare fordi jeg er så ensporet på jern

Har forresten også oplevet dem i plastic.

mvh


 varmetossen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også