Skaftet knækker !!!

Kender I det: Lige når det går godt og det er efter lukketid, så knækker skaftet på øksen eller hvad det nu er. De er også dyre nu om dage, og åbenbart svære at skaffe, så det blev som på billederne. Min trofaste skovhammer har lige lavet samme nummer, klistermærket var ikke slidt af endnu. Den har nu flækket 4 rm. efter samme reparation.
Måske ikke kønt, men det virker.
Og nej, jeg tror ikke jeg rammer mere forkert end så mange andre




mvh

 varmetossen

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nydelig "nød reparation" du har lavet, og den vil sikkert holde i lang tid.

Men prøv at se på åretegningen i dit skaft... det kan jo kun flække, når årene vender som de gør. Asketræ er det bedste til skafter, men der har jo den egenskab at det er "skørt" hvis det ikke bruges rigtigt, derfor gælder det om at fine et stykke træ/skaft hvor årene(og dermed styrken) følger skaftets linier. 

Jeg har på mine gamle økser, lavet en besnørring af læder tråd lidt på samme måde som du har lavet, for at beskytte træet for "smuttere".

 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Et godt tip er at købe noget epoxy G/Flex fra west system.
Kan fås i de fleste bådbutikker.
Jeg har altid sådan et sæt stående..

Det limer stort set alt.. også gummi og træ..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej.
Til P.H.: Du har ganske ret. Glæder mig til næste gang jeg kommer til Polen Eller Tjekkiet/Slovakiet. Der findes stadig Butikker ude i de små byer med det rigtige udvalg.
Jeg må nok i skoven for at få et par lettere buede askegrene med hjem.

Måske nogen herinde kender et godt sted at handle??

Til GOM: Jo jo, den fik lim og en nat i skruestikken, men fik så også forstærkningen. Og jeg vil da prøve det. Har endnu ikke set en lim som kan lissom man ser i fjernsynet


mvh

 varmetossen

Med et stykke kølerslange og et par spændebånd kan man nu også lave en god beskytter på skaftet. Mht nye skafter så prøv at kigge forbi det blå marked i Haslev. Der er en der har nogle kasser med assorterede træskafter til rimelige priser.
Hej.
 Tak for henvisningen. Jeg må finde et par påskud for at besøge min fødeby - og måske få en tur "down memory lane"

mvh

 varmetossen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du burde lægge din fine billedserie ind i galleriet.
Her i tråden glider den jo hurtigt ud i glemslen, og sådanne råd er jo gode at have, ikke mindst for nytilkomne brugere.
Som jeg har opfattet det, er galleriet netop beregnet til at vise rigtige LDS-løsninger, og denne her er jo lige netop en sådan, der kan redde en ud af kvaler, der opstår, lige netop når alt har lukket op til en week-end, hvor vennerm hjælpere og familie er klar til at tage fat!

Med venlig hilsen
ktm

 

Klaus lundstedt@ har du ik viklet noget uden om det tråd,, for det er vel ikke behageligt af køre hånden på, selv om man har hansker på, når man flækker brænde,,,

Hej.
det er ikke noget problem. Eksemplet er en eenhåndsøkse, og den holdes altid hvor skæftet er beregnet til det ??
Og hvis man snyder til pindebrændet er det ikke noget problem , netop med handskerne som man ALTID har på. Jeg har haft utallige, møgirriterende lærkesplinter i fingrene.
Skovhammeren fik denne behandling, og da den er to-hånds, er det ikke noget problem.

mvh

 varmetossen

Skrevet af PinkHenrik  Asketræ er det bedste til skafter,

 
Nå....... jeg har altid lært at pæretræ er det man laver skafter af (teknisk skole 1965)
så når et skaft knækker , går jeg ud i haven og vælger en passende pæregren og laver et nyt hammerskaft............det er ikke til at købe løse skafter mere og de er dyre..........


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Godt så!
Den med pæretræet kendte jeg ikke. Er desværre udgået for pæretræer, men kan finde æble og blomme (mirabelle)??

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også