Tagsten fra Braas.

Jeg har et spørgsmål og har spurgt mange steder, nogle siger ja, andre siger nej. Så nu går jeg til kilden

Jeg står og skal montere solceller og skal bruge reserve tagsten
Jeg har i dag Braas Dobbelt-S Phanne med tjære som understrygning på taget. Jeg tænkte på om jeg kan bruge en B&C tagsten til erstatning. Farven behøves ikke matche 100%, da de skal lægge under cellerne.

Vil en IBF sten også passe. Er der andre steen der vil passe ind?

Mvh.

Pakeha

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart vil du kunne anvende IBF, B&C og Climalife som alle har samme profil og fals.

Eneste synlige forskal på den er forkanten som er meget afrundet på en B&C, skarpkantet på en IBF og mindre afrundet på en Climalife.
Tak for svaret, Koludabyg

Jeg står og skal montere solceller og er blevet rådet til at lave en beregning af om taget kan holde.
Jeg har lavet en tegning der viser hvordan taget ser ud med spær afstand angivet mellem spærrene og tykkelse i toppen.
Taget er 19 meter langt og 7 meter til ryggen. Der er i dag de førnævnte Braas sten, som jo er tunge. Tror det er 4,3 kg.
Solcellerne  528 kg tilsammen plus monterings udstyr. Lad os sige 600 kg.

Kan man ud fra min tegning hurtigt kunne regne ud om taget er stærkt nok?


Det er ikke bare spærenes dimension, men også samlinger og det de ligger af på, såsom remme, vinduesoverliggere og murværk, der indgår i beregningerne, når du øger vægten på din tagkonstruktion.
Ja, som Orla skriver, så er der mange faktorer der spiller ind her, og skel selvfølgelig beregnes af en ingeniør.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis