spørgsmål om stort elforbrug

vi bor i et hus på 88 kvm
er 2 i alderen de 60
har komfur bageovn opvaskemaskine 
køl/fryseskab aa
fryser aa
vaskemaskine
en bærbar og en stationnær computer
elpatron i varmvandsbeholderen (Solvarme om sommeren.)
derudover tv internet lys i stuen badeværelse etc
og ikke andet varme foregår pr beændeovn

Alligevel ligger vores elforbrug på over 8000 om året
for 4 år siden var det på omkring 3500
herefter på 4500 
så 5500  
og er nu oppe på 82234 for år 2012

Vore bekendt siger det er joke når vi fortæller hvad måleren fortæller vi bruger
( vi har fået indstalleret en inteligent måler)

Kan det være rigtigt at man forbruger så meget ???
Eller kan fejlen ligge et eller andet sted ?
Lad os antage at naboen stjæler strøm fra målerkassen ude på vejen, det skulle vel ikke kunne påvirke vores måler kan det?
Ikke fordi jeg tror naboen kunne finde på det ?





ibber

vi bor i et hus på 88 kvm er 2 i alderen de 60... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
bruger ikke cirkulationspumpe til brugsvand
men til varme den kører kun når brændeovnen er tændt

ibber

Hej.
Til jer med kombivandvarmere: Det må være muligt at afbryde cirkulationen til vandvarmeren, da varmen bliver taget ud af den igen når fyret er slukket og cirkulationen kører, som også er jeres erfaring. Formodentlig sidder vandvarmeren på en parallelstreng, så det ikke betyder noget, den bliver afbrudt.
Jeg har set det gjort med en biltermostat, men kan ikke huske hvordan han fik den indopereret i systemet, men det kan jeg finde ud af, hvis det interesserer nogen.
Det kan også bare være en hane, man lukker for. 

Og til tråden. Har lige set på forbruget her, og det liger ret stabilt på 12 - 16 kwh/døgn, og mere hvis jeg er ude og svejse og slibe osv.
Vi er tre voksne, den ene er ikke teenager længere, men har ikke helt opdaget det endnu. Det varme vand kommer fra fyret, og jeg synes ikke der er nogle strømtyve umiddelbart, men det er vist på tide at sætte en energimåler ind ved de forskellige forbrugere.

mvh

 varmetossen

Har muligvis fundet skurken,,
Havde et uvlys ude i haven til havedammen, og da jeg ville skifte pæren vidste det sig at glasset var gået og hele fatningen svømmede i vand,, bare underligt at sikringerne ikke var gået.
men det vil så viste sig fremover om det var den der har tappet strømmen.

ibber

Har muligvis fundet skurken,,
Havde et uvlys ude i haven til havedammen, og da jeg ville skifte pæren vidste det sig at glasset var gået og hele fatningen svømmede i vand,, bare underligt at sikringerne ikke var gået.
men det vil så viste sig fremover om det var den der har tappet strømmen.

ibber

Den UV lampe må være via en trafo ellers burde Hpfi afbryderen havde koblet ud , tjek for en sikkerheds skyld din hpfi afbryder, det burde man gøre mindst 2 gange årligt.....................(sommertid- vintertid)

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af je__ns på 21 apr 2013 12:28
Så trænger din jordforbindelse/fejlstrømsrelæ til et eftersyn, for det burde have slået fra.

Det kan også være kortslutnings niveauet er for lavt, så vil sikringen jo ikke brænde over/ slå fra.  Det kan jo være det stik der forsyner uv lampen, er på en laang streng. 

ibib.  Få elektrikeren til at måle IKmin på den stikkontakt der forsyner dit uv rør.
Hvis lækstrømmen har været under 30mA slår hpfi'en jo ikke fra. Hvis alt strømmen ryger tilbage igen gennem nullen ser tavlen jo bare en ohmsk belastning. Så der behøver intet at være galt med installationen.

Elektronikteknikeren
Skrevet af Gregeren på 21 apr 2013 17:48
Hvis lækstrømmen har været under 30mA slår hpfi'en jo ikke fra. Hvis alt strømmen ryger tilbage igen gennem nullen ser tavlen jo bare en ohmsk belastning. Så der behøver intet at være galt med installationen.

Et HPFI kan sagtens slå fra på mindre. 30mA er jo max grænsen. Og de fleste slå fra langt tidligere. Hvis det er noget med installationen kan det næsten kun være at kortslutnings niveauet er for lavt ude i enden af kablet, hvilket vil betyde at sikringen ikke slå fra selvom der er en kortslutning. 
Der sidderen transformator på uv lampen pæren er på 18 watt

ibber

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis