spørgsmål om stort elforbrug

vi bor i et hus på 88 kvm
er 2 i alderen de 60
har komfur bageovn opvaskemaskine 
køl/fryseskab aa
fryser aa
vaskemaskine
en bærbar og en stationnær computer
elpatron i varmvandsbeholderen (Solvarme om sommeren.)
derudover tv internet lys i stuen badeværelse etc
og ikke andet varme foregår pr beændeovn

Alligevel ligger vores elforbrug på over 8000 om året
for 4 år siden var det på omkring 3500
herefter på 4500 
så 5500  
og er nu oppe på 82234 for år 2012

Vore bekendt siger det er joke når vi fortæller hvad måleren fortæller vi bruger
( vi har fået indstalleret en inteligent måler)

Kan det være rigtigt at man forbruger så meget ???
Eller kan fejlen ligge et eller andet sted ?
Lad os antage at naboen stjæler strøm fra målerkassen ude på vejen, det skulle vel ikke kunne påvirke vores måler kan det?
Ikke fordi jeg tror naboen kunne finde på det ?





ibber

vi bor i et hus på 88 kvm er 2 i alderen de 60... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis termostaten er gået i køleskabet eller fryseren er gået, så det kører hele tiden, vil det også give et grimt ekstraforbrug - check temperaturen.
Men ellers, som der var en der sagde tidligere, så kig på måleren og sluk en gruppe / apparat af gangen for at finde fejlen.
Du kan også købe en energimåler hos Harald-Nyborg og checke forbruget med den...

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Jeg har også meget trist erfaring med at have el-patronen tændt i min 160 ltr. VVB, SAMTIDIG med at cirkulationspumpen kørte til det øvrige anlæg. Som flere andre er inde på, ville jeg også have opmærksomheden henledt på VVB også selv om det ikke er åbenbart indlysende, hvad der sker.
I mit tilfælde kan jeg ikke opvarme vandet med EL uden at hive det varme vand ud via cirkulationspumpen. Og så bliver det dyrt, meget dyrt.

Vi bruger ca 4500-5000 Kw i et hus på 300 m2 + værksted, der dog ikke bruges meget, og det bebos af 2 folkepensionister. Vi har også alle de nævnte strømslugere og mere til, bruger køkkenet og maskinerne der langt over middel.
Til gengæld har vi spare- og LEDpærer alle vegne, hvor det er muligt.
Jeg fyrer med træpiller og fyret kører kontinuerligt hele den kolde periode og vi opvarmer ALDRIG vand med el-patronen i VVB, ALDRIG! Stikket er simpelthen fjernet.

Dit forbrug lyder helt vildt, og der er for mig slet ingen tvivl om, at der er noget rivende galt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Dit elforbrug 3216Kwh her i 2013 svarer til næsten 30Kwh i døgnet eller 1.2Kwh i timen døgnet rundt..........eller som en pæn stor varmeovn bruger , prøv at koble HPFI afbryderen ud , og dermed afbryde for strømen til huset , hold øje med måleren i den næste time , den skal absolut stå helt stille , hvis den gør det , så er der noget galt med din installation /brugsgenstande...................hvis den bevæger sig, er der en fejl på måleren.........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Det prøver jeg

ibber

Er der cirkulatonspumpe på det varme vand?
Det kan give et stort varmespild, prøv at slukke varmtvandsbeholderen en weekwnd hvor i ikke er hjemme og sammenlign forbruget med nogle dage hvor den er tændt.
Annonce
Der kan også være fejl på måleren. Har du fået skiftet den efter forbruget et steget?
Løse forbindelser i installationen kan også give ekstra forbrug.
Hvis du ikke kan finde en forbrugsgenstand, som bruger for meget (ved at koble dem ud en ad gangen som andre foreslår), så få en elektriker til at måle din installation igennem.
For du bør ikke have så stor forbrug, og forbruget skal i hvert fald ikke fordobles over få år, hvis der ikke er ændret i brugsmønstret.
Er der ikke også noget med at elmåleren kan springe tal over??

altså feks måleren står på 24999 kwh og skal skifte til 25000 men springer over på 26000 kwh, det kan ske med de gamle målere i hvertfald :-(

måske også med de digitale

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Jeg har ikke hørt om at de digitale målere kan springe over.

Har du aflæst måleren regelmæssigt gennem årene, eller har du kun en hvert år?

Det er en god ide at aflæse alle målere hver eller hveranden måned, så opdager man hvis der pludseligt sker ændringer, og står stærkere hvis det er måleren der er defekt.

Har du tænkt på at låne en forbrugsmåler, elselskaberne har nogle som sættes i en stikkontakt så man kan måle om en brugsgenstand har for stort forbrug, det er godt til køle- og fryseskabe som man ikke bare kan slukke.

Prøv at aflæse hver dag og sammenligne normale dage med dage hvor der ikke er nogen hjemme og alt unødvendigt er slukket.
Har nu slukket for elpatronen i varmvandsbeholderen om natten og om dagen , så den nu varmer når vi er hjemme og sat cirkulationspumpe en hastighed ned.
kan se på seas hjemmeside hvor meget strøm jeg bruger i døgnet. så i morgen kan jeg se om der er sket en ændring ved at slukke for ovennævnte.

Får desuden en elektriker ud i næste uge til at gennemgå det hele.

ibber

Prøv at slukke cirkulationspumpen helt, hvis rørene ikke er godt isolerede køles den brugsvandet selv om der ikke bruges noget, prøv at mærke på fremløb og retur.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis