spørgsmål om stort elforbrug

vi bor i et hus på 88 kvm
er 2 i alderen de 60
har komfur bageovn opvaskemaskine 
køl/fryseskab aa
fryser aa
vaskemaskine
en bærbar og en stationnær computer
elpatron i varmvandsbeholderen (Solvarme om sommeren.)
derudover tv internet lys i stuen badeværelse etc
og ikke andet varme foregår pr beændeovn

Alligevel ligger vores elforbrug på over 8000 om året
for 4 år siden var det på omkring 3500
herefter på 4500 
så 5500  
og er nu oppe på 82234 for år 2012

Vore bekendt siger det er joke når vi fortæller hvad måleren fortæller vi bruger
( vi har fået indstalleret en inteligent måler)

Kan det være rigtigt at man forbruger så meget ???
Eller kan fejlen ligge et eller andet sted ?
Lad os antage at naboen stjæler strøm fra målerkassen ude på vejen, det skulle vel ikke kunne påvirke vores måler kan det?
Ikke fordi jeg tror naboen kunne finde på det ?





ibber

vi bor i et hus på 88 kvm er 2 i alderen de 60... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vi er 3 i husstanden, og har et hus på 150m2, og spare ikke på el'en vi bruger omkring 4500kw pr år
vi bruger ikke el til opvarmning af bolig, eller vand (oliefyr)
Vi er tre personer i husstanden, to voksne og et barn på to år. Vi opvarmer hele vores hus på 146m2 med gulvvarme via en luft/vand varmepumpe og ligeledes 200L VVB. Har ca. 50 halogenspots rundt omkring i huset, flere tv, computere og videoserver og NA'S kørende og vi bruger ca. 8000 kWh om året...

Nu skriver du ikke om de 8000 pr. År er i kWh eller kroner? Hvis det er kWh så lyder det vildt! Hvis det er kroner, så giver det meget mere mening og er ikke unormalt, omend det ligger i den høje ende...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

det er kilowatt 7692

ibber

8178 år 2011
3216 i 2013

ibber

Hej.
Kan se du bor i de sydlige forstæder, så jeg ved ikke hvad forsyningsselskabet hedder.

Her under SEAS-NVE er der en ordning der hedder Min Måler hvor man kan gå ind og se det dagsaktuelle forbrug, ugeforbrug - måned - år - hvad du vil.

Vi oplever noget af det samme. Flyttede fra et hus med el-vandvarmer til et hus uden, og forbruget er højere her, bevares, huset er også større, men der er nu sparepærer overalt til gengæld, og der er måske to-tre lampesteder mere, men det er jo ingen herregård nu.
Har prøvet at låne et tangamperemeter for at afsløre forbruget, men fandt ikke noget unormalt.

Dit eksempel lyder meget grelt, og det burde være til at finde en forklaring, men som foreslået skal du have fat i en fagmand, måske selskabet vil byde ind og yde lidt gratis service 

mvh

 varmetossen

Annonce
Hej

Lyder som om i bruger rigtig meget strøm :-(
Jeg ville tjekke om der ikke er noget galt med vandvarmeren
hvis i har oliefyr og el patronen i vandvarmeren ikke slukker
varmer i faktisk huset op med strøm og så passer forbruget. ;-)
Jeg ved at hvis vi kun bruger el til at varme vores brugsvand 
op så koster det 2000 kwh og vi er kun 2.
Men kik på jeres varmebeholder :-)

Hilsen Jan
med det forbrug burde du kunne se at din måler kører/blinker relativt hurtigt. Du kan prøve at holde øje med måleren og så slukke en gruppe af gangen for at indkredse problemet. Men det er nok varmebeholderen. på varmvandsbeholderen er der som regel en diode/lampe der lyser når den bruger strøm. Kig på denne og se om den lyser på tidspunkter du ikke regner med. evt prøv at skrue ned for termostaten for at teste om den virker.
jeg havde en gammel VVb, hvor termostaten var røget, hvilket betød at den varmede vandet sindsygt op og nogen gange gik termosikringen så.
Jeg ville tjekke om der ikke er noget galt med vandvarmeren
hvis i har oliefyr og el patronen i vandvarmeren ikke slukker
varmer i faktisk huset op med strøm og så passer forbruget. ;-)
Jeg ved at hvis vi kun bruger el til at varme vores brugsvand
op så koster det 2000 kwh og vi er kun 2.
Men kik på jeres varmebeholder :-)


varmvandsbeholderen er tilsluttet solvarme anlæg og elpatronen kun tændt fra april til oktober og den er ikke tændt hele tiden kun når den skal varme det op til 60 grader resten af huset bliver opvarmet via brændeovn med vandtank på
så det er ikke varmvandsbeholderen

ibber

Skrevet af ibib på 12 apr 2013 07:09
  
varmvandsbeholderen er tilsluttet solvarme anlæg og elpatronen kun tændt fra april til oktober og den er ikke tændt hele tiden kun når den skal varme det op til 60 grader resten af huset bliver opvarmet via brændeovn med vandtank på
så det er ikke varmvandsbeholderen

Nu spørger jeg bare

Men kunne det tænkes, at der er røget noget og at det varme vand bliver pumpet OP i solvarmen i stedet for, hvor det afkøles og derved vil el patronen hele tiden skulle køre for at varme det op??

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis