Kondensvandsproblemer i ventilationsaggregat

Hej 

Jeg er den ulykkelige ejer af en Energy 1 fra Genvex, der er monteret på loftet. Situationen er den, at når der er lave udendørstemperaturer, så løber der kondensvand ud andre steder end i kondensvandsafløbet! 

På baggrund af min uddannelse som proceskontrol-civilingeniør har jeg selv forstand på fugt/dugtpunkt mm.  Da jeg ikke kan få Genvex i tale, vil jeg høre, om der er nogen her i forumet, der vil bidrage med viden til at af/bekræfte min teori, om hvorfor der løber vand ud de forkerte steder.

Når jeg ved f.eks. -10 grader, skruer siden af aggregatet, kan jeg se, at der er kondensdråber i bypass-kanalen samt i kammeret efter udsugningsventilatoren (se vedhæftede billede hvor bypass-kanalen er markeret med gul og kammer efter udsugningsventilator er markeret med rødt). Som jeg kan gennemskue det, er der ingen kondensafløb fra bypass-kanalen samt fra kammeret efter udsugningsventilatoren. 

Teori:
Når afkastluften kommer ud af varmeveksleren, så er luftfugtigheden i denne luft 100 % i en stor del af tiden ved lave udendørstemperaturer. En del af denne luft bliver hvirvlet ud i bypass-kanalen p.g.a. lidt turbulens. P.g.a. den ringe lufthastighed i bypass-kanalen når luften af blive kølet en anelse ned. Og med 100% i luftfugtighed, deraf kondensation!  
I kammeret efter udsugningsventilatoren sker der en kondensation på stort set alle overflader.

Så hvorfor Genvex mener, at det er nok med en drypbakke udelukkende ved afkastet af varmeveksleren er mig en gåde!

Input/kommentarer modtages gerne.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm nogen vil nok sige at det er overkill, men hvad med at isolere aggregatet med eks 100mm uden på kassen?
Har selv lige monteret et energy 1 og efter det har kørt en uges tid er jeg blevet enig med mig selv om at hvis aggregatet bliver isoleret uden på metallet som jo leder kulde ude fra og ind så vil jeg hæve virkningsgraden lidt, og måske også hjælpe på det med kondensering.
Isoleringen er netop blevet blevet monteret så nu må jeg jo se hvordan det kommer til at gå :-)

Mvh
Morten Dahl

MVH
Morten Dahl
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis