Komfur og opvaskemaskine på samme sikringsgruppe?

Hej.

Jeg skal til at lave nyt køkken, og jeg ville høre om en opvaskemaskine skal have en sikringgruppe for sig selv, eller om man kan smide den på samme gruppe som komfuret (3 faset, 16 amp)?

Med venlig hilsen
Stefan


15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af bombom på 11 apr 2013 05:45
Hej.

Jeg skal til at lave nyt køkken, og jeg ville høre om en opvaskemaskine skal have en sikringgruppe for sig selv, eller om man kan smide den på samme gruppe som komfuret (3 faset, 16 amp)?

Med venlig hilsen
Stefan



Det kan du godt. Komfuret kører nok med 2 eller 3 faser - hvis det er 2, så brug den sidste fase til opvaskeren - og nul,naturligvis. Du skal huske at der skal føres 2,5mm2 frem med jord.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af Regaard på 11 apr 2013 19:06
men må max forsikres med 13A.

Vh Kim

Og hvad begrunder du så det med ?

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Du kan roligt køre opvaskeren sammen med komfuret... Hvor tit starter du opvaskeren i mens du laver mad? Mon ikke det oftest er EFTER måltidet at den startes? :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det går fint hos mig, jeg køre ovnen og opvaskeren på samme fase, og så kogepladen på de to andre faser.

Har aldrig oplevet sprungne sikringer, og ovn og opvasker kan sagtens køre samtidig.
Annonce
Ja , det er her samtidshedfaktoren kommer ind i billedet , en 13A 4polet gruppe og 5x1.5¤ kabel er mere end rigeligt................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Svend Høst på 11 apr 2013 21:15
Ja , det er her samtidshedfaktoren kommer ind i billedet , en 13A 4polet gruppe og 5x1.5¤ kabel er mere end rigeligt................

Må man godt bruge 1,5mm2 til komfur/ovn/kogeplader nu om dage ? Ved godt at man må til opvaskeren hvis der sidder 13A foran

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja det mener jeg , jeg ser ingen grund til at bruge 2.5¤ kabel og 16 A sikr. til komfur osv. der var engang man skulle , men jeg mener at den regel er faldet væk........................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Svend Høst på 12 apr 2013 08:24
Ja det mener jeg , jeg ser ingen grund til at bruge 2.5¤ kabel og 16 A sikr. til komfur osv. der var engang man skulle , men jeg mener at den regel er faldet væk........................
Ja, tidligere skulle man bruge mindst 2,5mm2 til termiske installationer ( komfur,varmeapparater m.m ) - det må så være den regel, der er faldet væk - og det kan jo sagtens være længe siden .

I mit sommerhus fra 1973 er installationen til el-radiatorerne udført korrekt efter dagældende regler med 2,5mm2 - men sikret med 10 A grupper - lidt spild af kobber


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tak for alle de gode svar. Det har hjulpet meget!
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis