Lecablokke, skal de forvandes?

Hej,

Så fik jeg endelig placeret de 6 første lecablokke (15 cm) i hjørnerne til min nye garage. Jeg oplevede dog at mørtlen blev suget tør meget hurtigt og mit spørgsmål er om man bør give dem lidt vand med en kalkkost før man påfører mørtel eller om det blot er et tilvænningsspørgsmål. Jeg syntes især det irriterede mig når jeg smed mørtel i fugen og skulle slå blokken lidt sammen med den foregående.

Men hører vand og kalkkost til når man murer med lecablokke?

Men ellers har jeg mod på det og har set et par norske videoer på Youtuben, så helt galt kan det ikke gå hvis bare den skide frost snart forsvinder 

Kort svar imødeses,

kh

Henrik - Herning

Hundefar

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, brug endelig vand, evt. en murerspand man lige sænker blokken ned i inden brug!
...eller en vandkande med spreder...

Elektronikteknikeren
Normalt anses Leca-blokke vist ikke som særligt sugende

Nedenstående er kopieret fra Dansk Beton Industriforenings Blokfraktion's anvisning om Håndtering og opmuring af blokke.

Der anvendes ikke murpap under letklinkerblokke, der
indgår i fundamenter, da fugtsugningen fra underlaget
er meget ringe grundet blokkenes struktur. Derfor skal
letklinkerblokkene heller ikke forvandes før opmuringen.
Den beskedne sugning betyder endvidere, at der er
bedre tid til at rette blokkene ind, hvilket man med
fordel kan gøre med en 2 kg klaphammer. Dette skal
gøres straks, og inden mørtelen ”suges død”.
Placering af ankre for forankring af tagkonstruktion,
stikdræn m.m. fastlægges inden opmuringen af letklinkerblokkene
starter.


Er der i øvrigt ikke en eller anden der kan forklare (undertegnede) hvordan man linker direkte til en PDF fil. Eller kopierer genvejen. eller hvad det kaldes .o) ???
du højreklikker på linket på den pågældende hjemmeside og vælger "kopier adresse" el. lign. (afhængig af browser) og sætter ind her i indlægget.

Elektronikteknikeren
Hvis det er tørt og varmt, kan en lecablok godt suge en del vand, lecakornene er jo klistret sammen med sand/cement, så det er vel det der suger.

Jeg murede lidt med lecablokke, en varm sommer, hvis de ikke blev forvandet, var det ikke til at arbejde med. det var så min erfaring
Tak for det Gregeren

Det må så være som her!

http://www.danskbeton.dk/files/Servicebutik/Dansk%20Beton%20publikationer%20til%20servicebutikken/Blok/40356.4.opmuring.pdf
Annonce
Men nu er jeg jo lidt af en krævende brokkerøv. :o)

Så det jeg nu var mere ude efter var:

At når jeg nu står på selve den downloade side, eller PDF-fil. Altså har åbnet siden filen.

Hvad gør man så?
Hvis den åbner i browseren, finder du linket oppe i søgefeltet jo

Elektronikteknikeren
Jeg har Internet Explorer

Men jeg kan nu ikke li' finde den rette knap.

Men lad det ligge - jeg spørger min "vejleder" i eftermiddag! :o)

Og tak for indsatsen!
Tak for svarene ;-)

Jeg tror jeg brøver at give dem en lille tur med vand og kalkkost. Det lyder dog tillokkende at dyppe hele blokken i en murbalje og så lade dem dryppe af en halv times tid inden de skal anvendes. Men kan de ikke overvandes så kalken/ætsningen forhindres i dybden?

Jeg skal først i gang i næste uge når temperaturene er over 5 grader, men nu er jeg selvfølgelig nervøs for om mine hjørner er blevet suget for tørre og ikke kan holde??? Men det var en god og klæbrig tørmørtel jeg brugte. i næste uge vil jeg køre ud på mørtelværket og købe 300 kg. rigtig mørtel så jeg kan komme godt igang med projektet. jeg regner med at mure 1-2 lag pr. dag så jeg ikke banker de første fuger løse igen.

kh

Henrik - Herning

Hundefar

Jeg gav den en hurtig dukkert i en murebalje, det fungerede perfekt.
De skal ikke være så våde, at de afgiver vand til mørtlen.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis