Udskiftning af dørtelefon

Hej GDS'ere

Jeg står midt i et renoveringsprojekt og er omsider nået til udskiftning af den gamle dørtelefon. I min iver og ude af stand til at blive klog på emnet på nettet forinden har jeg vovet pelsen og købt en ny Ritto-telefon, men er nu i tvivl om, om og hvordan den er kompatibel med det eksisterende system.

Forneden den eksisterende og nye dørtelefon.

Jeg vil være super taknemmelig om nogen af jer kloge hoveder kan sende mig i den rigtige retning.

Christian




12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Første step er at finde monteringsvejledningen på dem begge....
Lad mig da endelig høre hvorfor det ikke er lige til???

Venligst
Sten Krog - Aut. El-installatør
Der eksisterer selvfølgelig rigelig dokumentation for Ritto-telefonen, den anden - af mærket Comelit fra 1984 - har jeg ikke manualen til, ligesom der ikke er at finde noget på nettet. Derfor var min første indskydelse at finde ud af, hvorvidt den nye dørtelefon overhovedet er kompatibel med den eksisterende installation. Jeg mangler selv den nødvendige viden for at kunne udpege systemet (4+1, 2-leder etc.) og efterfølgende at undersøge, hvordan telefonen i givet fald forbindes korrekt.
Du kan ikke finde et modelnavn på din svarer, eller nede på tryk-panelet ?

Prøv da at kontakte Comelit her i DK

Bor du et sted hvor der er vicevært eller en varmemester ? De har ofte gamle brugsanvisninger og monteringsvejledninger liggende..
Annonce
Din insisteren fik mig til at grave lidt dybere - og minsandten om jeg ikke faldt over en hjemmeside med en oversigt over alskens gamle dørtelefoner :-) Tak skal du have - så langt så godt.

Den gamle telefon lader til at være en Comelit Vox 2000 - om det så er "2 wire" eller "5 wire" er jeg ikke sikker på, noget siger mig dog at der er tale om sidstnævnte.

http://www.intercomsrus.com/handset...0Sheet.pdf

http://www.intercomsrus.com/handset...0Sheet.pdf

Jeg er imidlertid ikke helt sikker på, hvor det efterlader mig. Har du et indspark?
Det er en 4+1 telefon du har comeliten, så du skal bruge en der er kompatibel en videx kunne være en mulighed
www.videx.dk
Tak skal du have! Jeg ser, at modellen PH411 går som erstatningstelefon for min nuværende. Noget tyder på, at jeg ikke kommer langt med min nye TwinBus-telefon. Er det til at bekræfte?
Ja den er til et 2 leder system/ bussystem, men hvis du selv skiller det hel af notere hvor alle ledninger sidder, da du riskere at din naboer "mister"deres dørtelefon. Har du prøvet at snakke med den elektriker der normalt servicere jeres anlæg?
Jeg piller ikke ved systemet før jeg er fuldstændig sikker på hvad jeg gør - eller alternativt snakker med en elektriker.

Blot for at være sikker på det du siger; TwinBus-telefonen er IKKE kompatibel med 4+1 systemet og kan heller ikke blive det?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis