gulvvarme

hej,vi skal til at lave et gammel køkken om til et køkken/allrum (det er jo blevet så moderne)mit spørgsmål er hvad er bedst/billigst af gulvvarme? er det vand eller elmåtter. hvis vi vælger elvarme , og der skal fliser på skal vi så til at hakke det eksisterende beton gulv op eller kan de bare ligge under fliserne med fliseklæber/cement.
hvis vi skal have vand gulvvarme skal vi jo lave nyt gulv (vi har fjernvarme)

------------------
venlig hilsen boll

venlig hilsen boll
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Boll.

Elvarmemåtter, ja det er den letteste løsning nu og her, men så stopper legen.
Elvarme er meget, meget dyrt som opvarmning, i det hele taget, men især som gulvvarme.

Har i mod på at hugge gulvet op og lave flydende gulv med gulvvarme får i den absolutte bedste læsning, jeg tænker også på forbruget, det koster kun ca. 30% af hvad elvarme koster.

Vælger i gulvarme med slanger vil jeg anbefale at i vælger 22 mm. Pex m/ilttop
Rørforbrug heraf må ikke være under 4 mtr. pr/m².
Afstanden mellem slangerne skal regnes fra ok. varmerør "pex" til ok.betonlag. Afstanden ganges med to som giver afstanden mellem rørerne.
Kør rørerne som en spiral med dobbel afstand til midte rum, når midte er nået, kører der tilbae mellem de slanger der er lagt. Resultatet giver en ensartet varme i gulvet/rummet.

Ps. under køkkenelementer undlades varmeslanger Og hvis gulvarealet er over 25-30 m² vil jeg anbefale at dele slangerne op i to strenge.

------------------
Poul Erik

PE

tak for svaret!jeg har lige nogle spørgsmål, hvad mener du med flydendegulv?
og hvad tror du afstanden fra ok af rør til ok af gulv skal være?
og til sidst isolering, jeg kan se på bygge tegningen at der er afretning til vinyl
12cm legabeton
asfaldpap
20 cm sand
er det nok? der er tilbygning på vorse hus og der er isoleringen 4cm slidlag
8cm grovbeton
50mm batts
20cm singels(hvad er singels)
det lyder lidt bedre eller hvad

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af boll (den 17-03-2002).]

venlig hilsen boll
Hej igen.

Jeg må vide hvilken dimension der er fra dit gamle klaplag altså grovbeton.
Du kan gå helt ned i en dimension af tre cm. beton over rør, men så skal de jo ligge meget tæt, dvs. 6 cm. mellem.
Lig så meget isolering under, men betonlaget skal mindst være 60-65 mm.
Et flydende gulv siger sig selv, det flyder på isolering overalt, samt at der er kantisolering rundt langs væggene.

------------------
Poul Erik

PE

Hvad angår isolering så siger fe nyeste forskrifter 225mm flamingo i gulvet og det er det bedste men 160mm kan også gå (standard indtil 1/8-2001) Hvad angår beton mener jeg ikke du bør lave plaplaget tyndere end 8 cm og helst 10 cm. Når du skal udgrave er det dumt at springe over hvor gærdet er lavest. du skal leve med resultatet i mange år... Du skal også huske at lægge et rionet i bunden af betonen. Det skal hæves 1-2 cm og til dette binder du pex slangerne med specielle binde tråde.

Vi har flere gange debateret gulvvarme og gulvkonstruktioner her på siden så prøv også med søg funktonen.....

------------------
smile wink Venligst Njord wink smile

MVH Njord
Hej Njord.

Gulvvarmen skal etableres i et eksisterende hus !!! derfor er der "måske" ikke plads til den foreskrevne isoleringsdimension, det er også kun i "nybygninger" hvor de 225 mm. forlanges.

------------------
Poul Erik

PE

Annonce
hej alle sammen

mange tak for alle de svar

lige en bemærkning til det sidste indlæg, det er et et plans hus så det må jo bare være et spørgsmål om at grave dybt nok(håber jeg)
god mandag

------------------
venlig hilsen boll

venlig hilsen boll
Hej igen.

Beklager, men der var noget som jeg ikke havde bemærket.

Da er nu er mulighed for 160-225 mm. polystyrol, ville jeg selvfølgelig benytte af dette.

Konstruktion kan opbygges således.

160-225 mm. Polystyrol.
0,15-0,20 mm. plastmembran.
4 x 150 x150 mm. rionet. "hæves ca. 10-20 mm. inden støbning.
80 mm. afertningsbeton.
Gulvnivelleringsspartel anbegales før evt. klinker eller trægulv.

Husk, der må kun være en' membran.

------------------
Poul Erik

PE

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis