farvet slidlag på eksisterende cementgulv?

Jeg har i mit værksted (kunsthåndværk) et cementgulv, som er ret ru i overfladen og derfor svært at holde rent. Jeg vil ikke have belægning på, da jeg arbejder med smeltet metal og glas, og jeg vil heller ikke bruge gulvmaling, da der om et par år skal lægges et selvnivellerende lag over hele gulvet.
Nu og her løsningen kunne være et fint, glat cementlag som bliver pudset (og glittet, hvordan gør man det?), men jeg kunne tænke mig at hælde noget farve i cementen, et naturpigment som f.eks. okker, men vil det være ok mht at lægge nyt selvnivellerende på en gang?
Og nej, det er ikke muligt at lægge det selvnivellerende nu af forskellige udefra kommende årsager.
Hilsen Kathe
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke lægge etfint, glat OG tyndt cementlag ud på dit gulv.
Cementen har isigselv ingen videre slidstyrke.

Du kan muligvis få noget farve der trænger ned i den eksisterende gulvoverflade!

I hvert fald sidder printerblæk og rødbedesaft rigtig godt fast.

MEN ved gentagne afvaskninger det næppe holdbart.
Et holdbart slidlag, skal op på 15-20 mm tykkelse.
Okker skulle være ok, at farve med, men lav evt. et lille forsøg.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej.
Jordfarver i pulverform kan købes i en farvehandel. Fås i rød, gul, grøn, blå, brun og sort ihvertfald, og forskellige nuancer. Fint at blande i  kalk, mørtel, linolie o.a.

mvh

 varmetossen

Du kan sagtens male dit gulv nu og så lægge flydemørtel på senere.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Interessante oplysninger altsammen!
Jeg har forskellige mineralpigmenter på lager, også oxydsort, så det kunne nok blive interessant.
Det største problem med gulvet er imidlertid ikke farven, men at det er ru og groft i overfladen. Der bliver ikke gået eller på anden vis slidt meget, det er stillesiddende arbejde jeg laver, det handler om at kunne holde gulvet fri for f.eks. små glasstykker.
Kunne et tyndere slidlag så måske være ok?
I hvert fald vil jeg prøve, bliver det slidt af er der jo ingen skade sket, så er det bare en ommer.
Hvilken cement blanding skal jeg bruge? jeg går ud fra der skal noget binder på gulvet først?

Alternativt, Epoxymand, er der en gulvmaling jeg kan bruge, som vil udjævne overfladen?

Hilsen Kathe
nej det vil nok blive for dyrt, men hvis du alligevel skal rydde hele gulvet, så skrab et tyndt lag flydemørtel udover for at udjævne det og så mal det.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er altså en væsentlig forskel på at blande et farveprodukt i beton eller mørtel.
Og at "udlægge" samme produkt som en tynd-tynd overflade på et eksisterende gulv.

Eksempelvis har jordfarven næppe nogen slidstyrken og vil blive nedslidt på "no-time"
Flydemørtel lyder interessant, men er det noget man kan købe tørt og blande op selv?
Sagen er at jeg er nødt til at påføre det på et område af gulvet ad gangen, da jeg ikke har mulighed for at få rummet tømt og lavet hele gulvet på en gang.
Det jeg søger er en nu og her lappeløsning (ved godt det er rædsomt), hvor jeg er sikker på ikke at ødelægge noget!
HELE gulvet skal have en gang selvnivellerende cement og maling, men det kan først blive om et par år.
LIge nu har jeg gulvet under en af mine arbejdspladser fritlagt, og jeg vil gerne have så jeg kan feje under i hvert fald den sektion inden arbejdsbordet kommer på plads igen.
Hilsen Kathe
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også