Gips, indvendig hjørne: fuge eller strimmel?

Hej.

På dette link:http://www.gyproc.dk/files/PDF/Denm...09_web.pdf
Står der at indvendige hjørner skal have spartel og strimmel. Fuge frarådes direkte.

Lige så mange steder frarådes strimmel og forskellig fleksibel fuge tilrådes.

Det gør vel en forskel om de to vægge er solidt forankret i hinanden, eller vil kunne give sig i efterårs-storme? Jeg kan se på vores vægge fra 72`at ting giver sig en smule.

Jeg ved det har været dækket mange gange før, men er svaret bare at der ikke er et entydigt svar?

Mvh TroelsM
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt fuges det, selvom det frarådes.

Det er ikke mange malere der spartler hjørner sammen, som ellers er foreskrevet af producenten.
Fug det i hjørnet, så vent et års tid til den evt. sprækker. Så fuger du den igen og så burde den være lige i skabet.

Med venlig hilsen

 

Frederik Johan Lunøe

 

Lunøe Tømrer- & Snedkerfirma

Tjørnerækken 5, 1tv - 2300 København S

Tlf.: 5123 4145

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar.

Så fuge er OK, - men ikke bedre?

Indtil videre har jeg kun set spartel+papir frarådet pga tid, ikke pga resultat.

Jeg har spartel og papir nok og god fuge til de vægge bliver hurtigt 200kr mere så hvis fuge ikke lige frem er bedre så er spartel fristende.

Mvh TroelsM
Fuge er BEDRE.
Hvis du putter papir/strimmel i, sker der det at den med tiden vil slippe i hjørnet. Dvs. du får ikke et skarpt hjørne
men den vil komme til at runde i hjørnet med tiden. Udover ddet, kan der ske det, at væggene giver sig uafhængigt af hinanden. (især gips) at den simpelthen vrider rundt i strimlen samtidg med den slipper. = det ser rædderligt ud!
Det muligt det fra producentens side anbefales med strimmel, men altså i praktis er det ikke for godt at gøre.

Fugen, der i mod kan også revne, især på nye vægge. Men det er lettere at havde med at gøre. Der kan man lige ligge lidt ekstra fuge i efter et stykke tid og så er det pænt igen

Det koster dig næppe flere hundred kroner med acrylfugemasse for et par hjørner eller ti Du kan få udemærket acrylfugepatroner til 20-30 kr. http://www.malingudsalg.dk/shop/dyrup-acrylfuge-hvid-310-ml-124.html




Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Når du skriver "Fuge er OK...." så vil jeg sige det er det foretrukkende.
Så du skal ikke have skrubler over du bruger fuge, bare rolig.

Med venlig hilsen

 

Frederik Johan Lunøe

 

Lunøe Tømrer- & Snedkerfirma

Tjørnerækken 5, 1tv - 2300 København S

Tlf.: 5123 4145

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Præcis som Frederik siger. Fug det, og revner det igen, så lægger du en fuge ovenpå et års tid efter.

Mange venlige hilsner
Kresten Kjær Larsen
Malgodt.dk
OK.

Fuge er det foretrukne.

Hvornår skal den så lægges?

Jeg har vist set set anbefalet:
1) før spartling (da spartel er svær at holde ud af fugen bagefter)
2) efter spartling, før filt.
3) efter filt inden maling.
4) som sidste finish efter maling

Mvh TroelsM
Hej Troels.
Vi gør det oftest mellem 1. og 2. lag maling.
Hvorfor? - Fordi det er nemt at "glatte" fugen ud, når der ligger et lag maling man kan glitte ovenpå.
Brug en ganske almindelig maleracryl og en fugepistol. Glat ud med en finger eller evt. med en pensel med lunkent vand.

Håber det giver mening?

Mange venlige hilsner
Kresten Kjær Larsen
Malgodt.dk
Køb sådan et sæt du vil ikke fortryde det.
Om du så bruger det kun til dette projekt vil du ikke fortryde det.
http://eshop.silvan.dk/vare/svalk-silikonefugesaet

Det er det bedste til fugning af alle slags materialer og situationer.

Med venlig hilsen

 

Frederik Johan Lunøe

 

Lunøe Tømrer- & Snedkerfirma

Tjørnerækken 5, 1tv - 2300 København S

Tlf.: 5123 4145

Læg den mellem 1- og 2 lag maling som skrevet. Evt. hvis du har malet om formiddagen, læg fugen om eftermiddagen og lad det hele tørre op til næste dag, så er fugen tør til at male på og kan evt efterfuges hvis den er sunket nogle steder. Lille trick, er lige at varme fugepatronen på en radiator en halv times tid inden du bruger den. Så er den lettere at arbejde med.

Det fugesæt Lunoe anbefaler. Synes ikke det er noget specielt. Røv irriterende at arbejde med mildest talt. Synes jeg!

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også