beregning af kabel længde

Hej er her en klog elektriker som kan dimensionere et kabel for mig ?

Det er en opgave og ikke noget som jeg står og skal lave, men jeg kunne godt bruge en god forklaring på hvordan man gør.

Opgaven:  
Jeg har en 3polet+N gruppe med 16A sikringer, og 3x400V forsyning.
Jeg har en maskine ude for enden af kablet som bruger Max. strøm, altså de 16A.
Kabel er 2.5 kvadrat.
Stikledningen har et spændingsfald på 1% og da max. er 4% og kablet er max. belastet er der et spændingsfald mellem gruppe og maskine på 3% som skal indregnes i beregningen for at få absolut maksimale længde.
Ud fra disse oplysninger, hvor langt kan kablet være ?
Det er i en bolig.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er ikke oplyst en cos(fi) – så det antages at belastningen er ren ohmsk, dvs. eks et varmelegme. Hvorfor der ses bort fra faseforskydningen og cos(fi) som sættes til 1 og derfor undlades.

Kabeldata
R[kabel] = 7,2 Ohm/km                                        (0,018*1000)/2,5mm2 = 7,2ohm/km

Spændingsfaldet på kablet må max være 3% - dette skal omregnes til en spænding, denne kalder vi ΔU.

ΔU = (Un/100)*3%

ΔU = 400V/100*3% = 12V
ΔU = 12V

Ud fra ohms lov (U =I *R) kan vi nu finde R, da vi kender U og I, den R vi finder kalder vi for R[led] for modstanden i ledningen. Strømmen vi bruger er den som maskinen er opgivet til 16A.

U = I * R -->  R =U / I

Da vi har brugt 400V UN, til at beregne de 12V – skal vi også bruge netstrømmen så vi tilføjer kvrod(3)

R[led] = ΔU /( IB * kvrod(3)

R[led] = 12/ (16 * kvrod(3)) = 0,4330omh

R[led] =  0,4330omh

Så skal vi have fundet længden [L] for et kabel med modstanden 7,2ohm/km skal være for at det har en modstand på 0,4330 ohm

L = R[led] / (R[kabel]/1000)

L = 0,4330 / (7,2/1000) = 60,13 meter.

 

Tak for udregningen Daniel.

Du har ret, jeg glemte at fortælle om Cos phi, men rigtigt at den var 1.
Du skriver 7.2 ohm som Rl, min tabel siger 7.41men bare en bagatel.

Jeg skal lige have sat mig lidt ind i, hvad det egentlig er der sker, så skriver jeg lige tilbage hvis der er noget jeg ikke forstår.

Jeg har skrevet ned at L = Rl max. x 1000 / R aflæst (7.41) hvor du skriver en anden formel, men umiddelbart giver det vist det samme

Noget helt andet jeg har undret mig over er Ik max. som er 6kA for boliger, ved du hvad der menes med det? for materialet i tavlen, grupper mm. kan vel ikke tåle 6000A hvis en gruppe er til 63A med 16A smeltesikringer i ? men det er måske ude i kabelskabet (gravstenen)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
De 6000A --> 6kA – angiver det maksimale kortslutningsniveau.
På tavle komponenter, maksimalafbryder, automatsikringer mm. angives hvilket kortslutningsniveau de kan installeres under.
De 6000A kaldes også ”Kortslutningsbrydeevne” og betyder at automatsikringen kan bryde en kortslutning op til 6000A. Hvis den bliver udsat for en kortslutningsstrøm på større end den er beregnet til, er det ikke sikkert at sikringen udkobler, eller måske går i brand eller andet knap så heldigt.

Kortslutningsniveauet på tavlen er den maksimalestrøm (IKmax) som kan forventes i tavlen, eller middelbart foran denne.
Ved boliger er dette fastsat i fællesregulativet til 6kA for at installatøren ikke hele tiden skal ringe til forsyningsselskaberne for at få det oplyst.

I andre installationer, som industri eller større fordelingstavler fastsættes niveauet ved beregning og data fra forsyningsselvskaberne. Hvis niveauet beregnes til 8,7kA vil tavlen typisk blive mærket med 10kA osv.
Det betyder at der skal anvendes sikringer som kan klare 10kA – og eller at der installeres sektionssikringer(smeltesikringer) til at begrænse kortslutningsstrømmen, så der kan anvendes billigere materiale.


Skrevet af Daniel p på 09 apr 2013 08:38
De 6000A --> 6kA – angiver det maksimale kortslutningsniveau.
På tavle komponenter, maksimalafbryder, automatsikringer mm. angives hvilket kortslutningsniveau de kan installeres under.
De 6000A kaldes også ”Kortslutningsbrydeevne” og betyder at automatsikringen kan bryde en kortslutning op til 6000A. Hvis den bliver udsat for en kortslutningsstrøm på større end den er beregnet til, er det ikke sikkert at sikringen udkobler, eller måske går i brand eller andet knap så heldigt.

Kortslutningsniveauet på tavlen er den maksimalestrøm (IKmax) som kan forventes i tavlen, eller middelbart foran denne.
Ved boliger er dette fastsat i fællesregulativet til 6kA for at installatøren ikke hele tiden skal ringe til forsyningsselskaberne for at få det oplyst.  
  
I andre installationer, som industri eller større fordelingstavler fastsættes niveauet ved beregning og data fra forsyningsselvskaberne. Hvis niveauet beregnes til 8,7kA vil tavlen typisk blive mærket med 10kA osv.
Det betyder at der skal anvendes sikringer som kan klare 10kA – og eller at der installeres sektionssikringer(smeltesikringer) til at begrænse kortslutningsstrømmen, så der kan anvendes billigere materiale.


Men en 16A sikring kan da ikke tåle 6000A og hvis det er foran tavlen må det da være ens måler og HPFI som først rammes af denne høje strøm, det må være det der med brydeevnen som går galt i forståelsen ?

Eller det er måske metallet imellem der hvor man skruer ens tavleledninger og kabel fast der skal kunne bryde de 6000A ?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

En smeltesikring vil godt kunne holde til en kortsluting på 6kA – (forståede på den måde at sikringen vil selvføldig springe – men den kan bringes til at virke igen ved at sætte en ny sikring i)

En automatsikring – er jo en afbryder hvor der sider et kontaktsæt inden i som afbryder strømmen, hvorimod en smeltesikringe er det en tråd som smelter over. Det er dette kontaktsæt og den anden indmad som skal være lavet til det kortslutningsniveau hvor den indstalleres… jo større kortslutningsniveau, jo større og mere kraftig skal alt indmaden være…
Denne kan holde til 6kA http://www.harald-nyborg.dk/p7226/automatsikring-3p-nc-10a
tallet [6000] angiver dette.  Klik på billede så den bliver stor

Og denne til 10kA http://www.woutersenwouters.be/site...025001.jpg

Hvordan en automatsikring virker http://www.engineersgarage.com/insi...rks?page=1
Skrevet af Daniel p på 13 apr 2013 14:26

En smeltesikring vil godt kunne holde til en kortsluting på 6kA – (forståede på den måde at sikringen vil selvføldig springe – men den kan bringes til at virke igen ved at sætte en ny sikring i)

En automatsikring – er jo en afbryder hvor der sider et kontaktsæt inden i som afbryder strømmen, hvorimod en smeltesikringe er det en tråd som smelter over. Det er dette kontaktsæt og den anden indmad som skal være lavet til det kortslutningsniveau hvor den indstalleres… jo større kortslutningsniveau, jo større og mere kraftig skal alt indmaden være…
Denne kan holde til 6kA http://www.harald-nyborg.dk/p7226/automatsikring-3p-nc-10a
tallet [6000] angiver dette.  Klik på billede så den bliver stor

Og denne til 10kA http://www.woutersenwouters.be/site...025001.jpg

Hvordan en automatsikring virker http://www.engineersgarage.com/insi...rks?page=1
Tak for hjælpen, tror jeg fik det på plads nu, det som jeg var i tvivl om.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis