Pleje af bærende limtræsbjælker, udendørs



Vi har købt et hus med fladt tag, hvor taget hviler på nogle store limtræsbjælker, der stikker næsten en mester ud under udhænget og derfor får både meget sol/regn. De er fra 1966 og har nogle grå/brune/sorte misfarvninger, men der er intet synligt råd. De er med messinginddækning på underside/overside.

Men hvordan skal sådan nogle passes, vil jo meget gerne holde dem sunde og pæne. Havde tænkt at slibe dem ned og give dem en eller anden form for beskyttelse, lak eller olie?

Nogen ideer?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alm. grundingsolie, og efterfølgende heldækkende træbeskyttelse.
Såsom Gori produkter.
hvis du overdækker bjælken for oven, og over enden med zink eller allu. vil det forlænge levetiden.
Ja, jeg ville skære dem ned til bagved sternen, syntes hverken det er kønt eller hensigtsmæssigt nemlig.

Ellers ville olie og træbeskyttelse som også je_ns skriver være den rette fremgangsmåde, og gerne masser af grundsolie inden malingen.
Det er ganske elegant og når der ikke er skyggen af råd i de bjælkeender - så hvad er problemet?

Tak for svarene. Jeg har hørt nogle sige at limtræ skal lakkes! Er det rigtigt?

Jeg vil helst ikke male dem, men derimod bevare det naturlige udseende af træ. Så er mest til transepant olie/lak.

Med hensyn til at skære bjælkerne af, så syntes jeg det er en dårlig ide. De lange bjælker giver netop huset et mere "luftigt" udseende, til trods for det flade tag. Taget ligesom svæver, så den effekt ville jo ødelægges ved at skære dem af!
Du har nemlig et flot hus der jbergh
Er du helt sikker på at det er fra 1966. For det ligner nu mere et midt 70-er hus. Hvem er arkitekten?


Det er tegnet af en der hedder Arne Poulsen, som var elev på utzons tegnestue. Det er fra 1966.
Jamen, så skal de jo bare afrenses og mættes godt med olie, men en smule pigment i.
Når bjælkerne er fra 1966, er der nok risiko for de er møre i toppen, er det tjekket?
En afdækning ville være et must, kobber vil nok være et godt valg.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også