Pleje af bærende limtræsbjælker, udendørs



Vi har købt et hus med fladt tag, hvor taget hviler på nogle store limtræsbjælker, der stikker næsten en mester ud under udhænget og derfor får både meget sol/regn. De er fra 1966 og har nogle grå/brune/sorte misfarvninger, men der er intet synligt råd. De er med messinginddækning på underside/overside.

Men hvordan skal sådan nogle passes, vil jo meget gerne holde dem sunde og pæne. Havde tænkt at slibe dem ned og give dem en eller anden form for beskyttelse, lak eller olie?

Nogen ideer?
Vi har købt et hus med fladt tag, hvor taget... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Efter min mening skal man ikke lakere træ, der udsættes for det danske vejr - det bliver tit til evighedsarbejde at holde det pænt, prøv blot at spørge en træbådsejer. Slib dem til de er så "rene" som muligt og prøv at rense dem eventuelt med Rodalon eller trærens !
Hvis du gerne vil kunne se træstrukturen stadig, kan du blot bruge en lys træbeskyttelsesfarve, f.eks. PINE. Helt personligt synes jeg heller ikke at du skal korte dine bjælker af.
Hilsen Polobjørn 

"AUTOELEKTRIKEREN"
Jeg mener slet ikke at lak er et tema. Du risikerer jo at der alligevel trænger fugt ind ved limningerne. Som så måske ikke kan slippe ud igen, ophobes og danner råd!

Men du skal kikke nøje på om der er tilbøjelighed til at "lamellerne" adskilles i limningerne!

Det er jo imponerende at især de udekragede remender har holdt sig friske så længe. For på de uafdækkede områder er de jo hårdt udsat for regn, blæst og sol!
Det kunne være interessant at vide hvad der er blevet behandlet med tidligere? Gad vist om det er et tjære produkt!

Så som det foreslås, evt. afrensning/pudsning og så dygtigt med vandskyende overfladebehandling.
Som måske skal vedligeholdes med relativt korte mellemrum!


Hej

Flemming Leth ville ha sagt
                                                                                                                                                "gi det en ordentlig gang lindolie "

Hilsner Polobjørn 

"AUTOELEKTRIKEREN"
Nå venner. Endnu et spørgsmål.

Jeg er nu begyndt at fjerne den gamle lak med dels ziehklinge og sliber. Jeg kommer ind på helt rent og frisk træ, så det er jo bare lækkert.
Men hvad så. Jeg havde overvejet et produkt fra flygger der hed "Impredur". Så så i biltema de havde noget der hed Terrasselasur
http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Maling-og-Fugemasse/Olie/Terrasselasur-36789/
Det er ihvertfald billigere og efter produktbeskrivelsen virker det såmen ok. Men nogen erfaringer?

De fleste producenter roser jo deres produkter, det siger ikke så meget.
Jeg ville vælge enten Flügger, Pinotex, eller Gori  produkter og følge deres anvisninger.

Når du nu bruger alt den tid på at friske bjælkerne op, synes jeg det ville være ærgerligt, at anvende et måske dårligere produkt.

Ja, nu er der jo også tit sammenhæng mellem holdbarhed og prisen på produkterne, og der for ikke altid værd at spare et par hunrede på en afsluttende behandling.

Jeg ville til hver tid vælge Gori, Pinotex og Flügger over et produkt fra biltema, da disse produkter har utrolig god holdbarhed, specielt i et tilfælde som her, hvor det er blotlagte remme vi snakker om.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også