Dykkerpistol eller stiftepistol

Hej LDS'ere,

Jeg skal igang med at montere rigtig mange meter skyggelister, og jeg orker ikke bøvlet med at sømme dem alle sammen i hånden mod et fjedrene loft osv., så jeg har besluttet mig for at købe en stifte- eller dykkerpistol til arbejdet.

Jeg har både kompressor og slange, og den har tidligere trukket en lejet sømpistol med 100 mm søm, så det burde ikke være et problem.

Jeg havde egentlig besluttet mig for at købe en Tjep TF-18/45 som skulle være en stiftepistol, men nu kommer jeg pludselig i tvivl, for jeg kunne jo også vælge en dykkerpistol i stedet, eksempelvis en Tjep F-16/50. Jeg kigger også brugt, men må ellers ud i et nyindkøb.

Men hvad er forskellen på en dykkerpistol og en stiftepistol?

Som sagt er ny i første omgang skyggelister, der skal sømmes, men i samme omgang kommer jeg også til at skulle montere en hel del fejelister og trekantlister og gerigter omkring døre. Og i fremtiden er det ikke utænkeligt at jeg kommer til at skulle hjælpe til med at montere et listeloft, så kunne den bruges til det også, så vil det jo være perfekt. Og ja, kunne man sømme fodlister fast på træ- og gipsvægge med den, så er det endnu mere perfekt.

Kort sagt: Hvilken type pistol er mest fleksibel?

Tak for hjælpen!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en kombineret søm og hæfte pistol ( sømmene er dykkere )
Hej.
Du kan købe en der kan det hele i biltema til den fyrstelige sum af kr. 249,  !!
Har selv en fra jem&fix jeg har lavet store blomsterkasser med (sænker prisen drastisk i forhold til søm og skruer) og andre småopgaver, og en sådan maskine vil række fint til hjemmebrug.

mvh

 varmetossen

Du skal ikke købe en kombineret, der både kan skyde klammer og stifter.
for slagstiften laver mærker,  hvis du vil undersænke stifterne, og skyder du dem ikke helt ind, skal du over dem igen, med håndhammer og dyknagle, så er der jo ikke den store fidus.

dem her vil jeg kalde klammer
Forskellen på en dykker- og en stiftepistol er så vidt jeg ved, tykkelsen på "sømmene". Frit fra hukommelsen måler en dykker 1,8 mm i diameter og en stift 1,2 mm.
Jeg har både en dykker- og en stiftepistol, og jeg bruger dykkerpistolen til det meste.

Med venlig hilsen

Anders

Helt bestemt skal du købe en dykkerpistol til arbejdet alene.
Tjep laver nogle gode nogle efter min mening, jeg har været glad for mine tjep pistoler.

Med venlig hilsen

 

Frederik Johan Lunøe

 

Lunøe Tømrer- & Snedkerfirma

Tjørnerækken 5, 1tv - 2300 København S

Tlf.: 5123 4145

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis