Nyt loft i kælderen, hvor starter jeg.

Hej LDS

Vi har et hus fra 1958 med klassisk loft i kælderen som består af brædder med siv og puds på. 
Da meget af pudset er faldet ned under noget renovering vil jeg tage det hele ned. Jeg er dog i tvivl om hvor meget der skal ned.
Der er brædder på lægterne med en eller anden form for fyld i mellem. Skal jeg have dem af eller kan jeg sætte gips plader direkte, og i så fald skal jeg have noget isolering af en form i mellem? 


Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor højt er der til loftet?

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Mon ikke det fyld er lerindskud, og det hvis dette fjernes, ville jeg isolere med 100mm isolering mellem bjælkelaget, men gipspladerne kan godt monteres direkte på disse forskallingsbrædder, men det plejer ikke at være så jævnt, jeg ville fjerne det hele, forskalle på underside af bjælkerne, lægge 100mm isolering mellem bjælkerne og lukke med 1 eller 2 lag gips efterfølgende.
Hej Janus der er 2.10 op til bjælkelag

Jeg er dog lidt bange for omfanget hvis jeg tager forskalningsbræderne af. Men så er der selvfølgelig isoleret i etage adskillelsen

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
Hvis du fjerner lerindskudet og den forskalling den ligger på skal der brandisoleres med 100 mm mineraluld, (såkaldt brandteknisk fastholdt). Samt 2 lag gips.
Fordi din etageadskillelse skal være bd60.
Ihvertfald hvis du vil overholde gældende bygningsreglement, BR10

Se her, (Eksempel 1);
http://www.rockwool.dk/produkter/u/9225/etageadskillelse/etageadskillelse-af-trae

Alt efter om kælderen er opvarmet eller ej vil de 100 mm mineraluld osse have en vis betydning for temperaturen i samme kælder!

Du kan altså vælge at fjerne den eksisterende puds på væv OG forskalling og sætte gipsplade på undersiden af forskallingen for lerindskudet. (For større rumhøjde)
Eller den nemme løsning. Ned med væv og puds og op med gipsplade på undersiden af den eksisterende forskalling - uanset hvor ujævn den måtte være! .o)
Hvis du vælger løsningen med tage lerindskuddet og prop 100 mm isolering, skal du være opmærksomme på mht. lydisolering.
Det eneste der kan erstatte 5-6 cm lerindskud er at placere 3x13 mm gips ind mellem etagebjælkerne og fuge med hårdfuge.
Mineraluld kan absolut ikke gør det og heller ikke hvis du bruger hård isoleringsplader, som er bestemt bedre end alm. isolering.
Annonce
Tusind tak for jeres svar. Nu kan det godt være dette er et dumt spørgsmål. Men kunne man beholde forskaldningspladerne, sætte hårde isoleringsplader og så gipsplader ovenpå til finish?

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
Drop gipsen og få en murer til at fixe pudset, eller prøv selv.

Det er et værre mas at hive det hele ned og overholde de efterhånden noget underlige bygningsreglementer.

Problemet som jeg ser det er at 210 ikke er videre højt og hvis du så vil smide gips udenpå så ryger der yderligere 71mm fra. (45+2x13)

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Der er intet underligt i at bygningsreglementet stiller visse krav til brandsikring.

Normalt er etageadskillelsen over en kælder det man skal løbe på når man skal ud af et brændende hus. Ligesom brandfolkene skal gå på det - når de skal den anden vej!
Skrevet af Sitting Bull på 06 apr 2013 11:21
Hvis du fjerner lerindskudet og den forskalling den ligger på skal der brandisoleres med 100 mm mineraluld, (såkaldt brandteknisk fastholdt). Samt 2 lag gips.
Fordi din etageadskillelse skal være bd60.
Ihvertfald hvis du vil overholde gældende bygningsreglement, BR10
Ja, 2 lag gips selvfølgelig, glemte lige bd60 kravet nu vi er i kælderplan.
Enig til dels... jeg mener dog ikke der er nogen grund til at rive noget ned for at bygge det op igen pga. BD60 gælder ved nybyggeri.

Ellers kunne man jo blive ved med at renovere/ ombygge sit hus i takt med der blev introduceret nye reglementer.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også