Nyt loft i kælderen, hvor starter jeg.

Hej LDS

Vi har et hus fra 1958 med klassisk loft i kælderen som består af brædder med siv og puds på. 
Da meget af pudset er faldet ned under noget renovering vil jeg tage det hele ned. Jeg er dog i tvivl om hvor meget der skal ned.
Der er brædder på lægterne med en eller anden form for fyld i mellem. Skal jeg have dem af eller kan jeg sætte gips plader direkte, og i så fald skal jeg have noget isolering af en form i mellem? 


Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor højt er der til loftet?

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Mon ikke det fyld er lerindskud, og det hvis dette fjernes, ville jeg isolere med 100mm isolering mellem bjælkelaget, men gipspladerne kan godt monteres direkte på disse forskallingsbrædder, men det plejer ikke at være så jævnt, jeg ville fjerne det hele, forskalle på underside af bjælkerne, lægge 100mm isolering mellem bjælkerne og lukke med 1 eller 2 lag gips efterfølgende.
Hej Janus der er 2.10 op til bjælkelag

Jeg er dog lidt bange for omfanget hvis jeg tager forskalningsbræderne af. Men så er der selvfølgelig isoleret i etage adskillelsen

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
Hvis du fjerner lerindskudet og den forskalling den ligger på skal der brandisoleres med 100 mm mineraluld, (såkaldt brandteknisk fastholdt). Samt 2 lag gips.
Fordi din etageadskillelse skal være bd60.
Ihvertfald hvis du vil overholde gældende bygningsreglement, BR10

Se her, (Eksempel 1);
http://www.rockwool.dk/produkter/u/9225/etageadskillelse/etageadskillelse-af-trae

Alt efter om kælderen er opvarmet eller ej vil de 100 mm mineraluld osse have en vis betydning for temperaturen i samme kælder!

Du kan altså vælge at fjerne den eksisterende puds på væv OG forskalling og sætte gipsplade på undersiden af forskallingen for lerindskudet. (For større rumhøjde)