Dampspærre under beton i skur? Skal eller Skal ikke

Jeg skal snart igang med at støbe gulv og skal lige have sikret mig det med dampspærren

Mit opbygning af gulv er sand, 150mm isolering, "dampspærre", 100mm beton gulv med 6mm armerings net.

som dampspærre har har jeg tænkt at bruge denne 
http://biltema.dk/da/Byggeri/Fliser...ie-868652/

er den egnet?

Damspærren er vel for at undgå der trænger fugt op fra jorden?

Fordele ulemper ved at have den eller ikke have den?

Nogle der har styr på dampspærre?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Always på 05 apr 2013 13:31
Jeg skal snart igang med at støbe gulv og skal lige have sikret mig det med dampspærren

Mit opbygning af gulv er sand, 150mm isolering, "dampspærre", 100mm beton gulv med 6mm armerings net.

som dampspærre har har jeg tænkt at bruge denne 
http://biltema.dk/da/Byggeri/Fliser...ie-868652/

er den egnet?

Damspærren er vel for at undgå der trænger fugt op fra jorden?

Fordele ulemper ved at have den eller ikke have den?

Nogle der har styr på dampspærre?
Hej
Dampspærre er ikke for at forhindre fugten trænger op fra jorden, men omvendt er for at forhindre dampen fra den indvendige konstruktion til at transporteres gennem konstruktionen og blive til kondens ind i konstruktionen. 
Du har faktisk i form af 100 mm beton verdens bedst dampspærre.

Hvis du vil bruge noget under betondækket, så kan du bruge en støbeunderlag evt. kombineret med en fugtmembran.

Samtidigt vil jeg nok øge isolering til 200 mm, så er den kapillarbrydende. (det er muligt at at du kan nøjes med 150 mm isolering, men spørge producenten).


Hvis der skal være noget skal det være en FUGTSPÆRRE. :o)

(Den dampspærre du linker til 0,11 mm polyethylen. Som jeg ikke kender eller ved om er velegnet til formålet)

Hvis din isolering er flamingo, 15cm, udgør den det nødvendig kapilarbrydende lag!
Men det er en god ide at ilægge den ekstra fugtspærre. Bla. hindres nedsivning af betonslam mellem isoleringspladerne.

En normal dampspærre er 0,2 mm PVC folie og måske fordi den er tykkere vil den måske være mere velegnet til formålet!
Har det ikke en hel del at sige, om det skal være opvarmet eller ikke?
Hvis ikke det skal være opvarmet, forstår jeg ikke det med at lægge isolering i gulvet, idet man på den måde lukker af for den opstigende jordvarme.
Jeg har flere uopvarmede rum med isolering i vægge og loft, men ikke i gulv. Der har jeg hele vinteren holdt det frostfrit uden at tilføre varme, men jeg har heller ingen isolering i gulvene, kun en plastfolie under betonen og ingen fugt.

Med venlig hilsen
ktm

 

En fugtspærre som det er her under betonen, skal være af min. 0.20 mm PE folie.
Skrevet af Sitting Bull på 05 apr 2013 13:52
Hvis der skal være noget skal det være en FUGTSPÆRRE. :o)

(Den dampspærre du linker til 0,11 mm polyethylen. Som jeg ikke kender eller ved om er velegnet til formålet)

Hvis din isolering er flamingo, 15cm, udgør den det nødvendig kapilarbrydende lag!
Men det er en god ide at ilægge den ekstra fugtspærre. Bla. hindres nedsivning af betonslam mellem isoleringspladerne.

En normal dampspærre er 0,2 mm PVC folie og måske fordi den er tykkere vil den måske være mere velegnet til formålet!

ok fandt denne men det står det en byggefolie

kan den bruges? http://www.homeshop.dk/tilbehor-til-gulve/5398-kt-byggefolie.html

Er det ikke fugt den forhindre op igennem men den lader vel alm jord varme trænge op??

Det fordi hvis jeg senere ønsker at isolere tag og væg så vil jeg gerne forbedrede gulvet på det. Skuret er uopvarmet men kan blive opvarmet efter behov hvis man skal være der ude i længere tid.

Vil denne dampspærre/byggefolie have en positiv vinding på nogle områder??
Nej, ikke udover at forhindre optrængende fut, men hvorfor ikke bare smide 150mm isolering i, den har en kappilarbrydende effekt, og selvfølgelig være på plads, den dag skuret skal varmes op i perioder.
Jeg ved ikke hvad det KT står for.

Men efter billedet at dømme er produktet fra Erik Storm. Og der står 30 på etiketten! Og Storms folie med 50-års ældningsgaranti er blå, så vidt jeg lige kan finde ud af!

Så et eller andet kludder er der! .o)

Men i hvert fald er du inde på noget af det rigtige! 0,2 mm skulle være fint!

Men 100 m2, det er da noget af et skur? :o)

Det er ikke utænkeligt at din lokale jem&fix har 50 m2 - 30 års dampspærrefolie fra Storm - til salg! :o)
Rullerne fåes ikke mindre, så er det meter løssalg, og det bliver det sikkert ikke billigere af.

Jep, Storm´s damspærre er fine til det, men anden billigere kunne også gøre det, det er jo bare til indstøbning jo, så behøver ikke være en dyr godkendt PE folie.
http://www.jemogfix.dk/search.aspx?pid=9035564&view=1 er det denne folie i snakker om?

Nej tænkte der kommer jo vindpap diff åben på ydersiden med klink lærk.

så indvendig senere smider jeg 100mm rock isolering og så på det skal der vel en dampspærre igen og så noget beklædning af en eller anden art så kunne jeg ligeså godt bestille 4 ruller frem for 2 da fragt er det samme
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis