Havelåge til indkørsel

Hej,

Jeg skal have lavet en have låge til indkørslen så vores hund og barn ikke løber ned på vejen.
Der skal være en ca. 4m bred låge til bil, 2x2m og ca. 1m bred låge at gå ind af...
Lågerne laver jeg selv i nogle regler med noget skråstiver værk inden i...
Men jeg er lidt på bar bund med hensyn til stolper...
Jeg vil blive ked af det hvis lågerne kommer til at hænge, jeg har ikke planlagt med hjul etc..
Lågen skal være 1m høj, så stolperne skal op i en 1.3M ca.

Første mulighed er en 125x125mm NTLR-A stolpe i jorden, men jeg er bange for den ikke er stærk nok til de 2m låger.
En anden mulighed er at lave et fundament, hvor jeg graver ned så der kan være 4 fundablokke ved siden af hindanden og så bore et hul (ned til 90cm) i hver hjørne med pælebor, støbe det hele til et fundament. Ovenpå det kunne jeg så finde på at lime med fliseklæber kantblokke 14*14*21cm sammen, 4 i hvert lag, det giver en stolpe på 35x35cm. Jeg er i tvivl om det kan holde eller det vil revne?

Jern/stål er ikke så nemt for mig at arbejde i og skal galvaniseres..
Jeg er også bage for jeg ikke kan mure det op i mursten og få det pænt.

Jeg har også overvejet om hver stolpe skulle laves ud af 4x10x10cm træ stolper sat sammen med gevindstænger..

Hvis der er gode ideer til hænglser også, kunne det være fint, var lige i harald nyborg i går og der er kun hængsler der er sat på stolpen med 4 skruer med 5cm imellem dem...

Mvh
Kasper

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens hænge lågen op i en 100x100 stolpe.

MEN. En låge der er så stor vil næsten med garanti komme til at hænge(med ørene) med mindre du enten graver et f.... dybt hul til stolpen eller monterer hjul på lågen.

Tænk på det træk der kommer i den, når sønneke vælger at bruge den som "svinge-bom" med ham ombord.

  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Købte for et par år siden en dobbeltlåge ved mit sommerhus, 3 m bred for ca 1500 kr. Støbte stolperne i jorden og den har holdt fint. Med en lille låge ved siden af kan det gøres for ca 2000 kr. - så er det bøvlet værd at lave den selv?
http://jimahegn.dk/hegn-haven-havelaager-c-363_197.html?cPath=363_197
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis