LED bag spejl

Hej

Jeg er i gang med at renovere badeværelse og har besluttet, at jeg gerne vil have et "backlight"´spejl, hvor der altså monteres led-lys bag spejlet, således lyset kastes ud på væggen omkring spejlet.

Jeg har søgt på nettet, men der er forbavsende lidt info at finde.

Kan i vejlede mig omkring, hvor og hvilke beslag jeg bør købe for at skabe passende afstand, hvilken lyskilde (producent og model) der egner sig bedst (skal være kraftig, godt varmt lys og dæmpbart) samt forslag til hvorledes jeg kunne montere lyskilden?

Den primære lyskilde i rummet og spots i loftet, men lyset bag spejlet må gerne være så kraftigt, at min kæreste får gavn af det, når hun skal males om morgenen


Mvh.
Kasper
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal være opmærksom på, at du ikke kan bruge baggrunds belysning til kærrestens "spartel-job".
Det skyldes jo at lyset aldrig vil ramme hende i ansigtet. Så det bedste du kan gøre for hende, er som du skriver spots, men husk de skal sidde "foran" hende.
-det vil sige på væggen, eller loftet lige over spejlet, så hun ikke skygger for sig selv, som hun ville gøre hvis lyset kommer oppefra eller bagfra.

Så jeg ville lave spejlet ud fra en tanke om at det skal se godt ud, men ikke er så brugbart.

Jeg fik lige en reklame ind af døren fra Bauhaus (tyskland, da jeg bor tæt ved grænsen), hvor de har flere spejle med indbygget LED (og et ur) som så frække ud, men de koster...  

Jeg har selv en ide om at sætte et par spejle op, med LED på bagsiden, men jeg vil bestemt kombinere det med en spot/lampe over spejlet.
Kik eventuelt HER, men igen vær opmærksom på du skal have plads til en driver/trafo også. 

Held og lykke med "spejleriet"  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej.
Ellers prøv at se på skuespilleres sminkespejle. Det er vel et gennemprøvet produkt.
Har leget med tanken om at lave noget lignende, ikke fordi konen bruger tid foran (aldrig-og går i flade sko), men det kunne se godt ud.
Havde tænkt mig en kasseramme rundt om spejlet med åbningen ind mod centrum og så en række pærer rundt i kassen. Så bliver det både direkte og indirekte lys.

mvh

 varmetossen

Jeg ved godt, at LED-lyset aldrig vil kunne sammenlignes med eks. spots eller "sminkør"-spejle, men jeg har rigeligt med spots i loftet, så tænker det også hovedsageligt som hyggebelysning.

Jeg er egentlig mest interesseret i, om nogen har erfaring/forslag til, hvordan jeg kan konstruere det.

Tænker lidt, at jeg måske skal starte med at lave en ramme på væggen af lister, hvor LED'en påklæbes og hvor driveren kan placeres. Spejlet kan så ophænges på et andet sæt lister. Jeg er bare lidt usikker på, hvordan jeg konstruere det, således at jeg ved fejl/udbrændte pærer kan komme til bag spejlet.

Jeg har søgt på spejlbeslag, men kan ikke finde nogle, der efterlader særlig meget luft bag spejlet.
Hej Kasper

Har du overvejet muligheden for at benytte LED lysbånd? Det er nemt og montere og kan fåes i rigtig mange varianter og farver, hvis man ønsker det.

www.elux.dk - professionel leverandør af LED lys og LED pærer.
Jeg har i vores tidligere hus lavet noget lignende. 
Det bestod bare af 2 af de smalle lysstofarmaturer (T5 lysrør) de blev monteret på væggen, og derefter hængte jeg spejlet på nogle "klodser" så spejlet kun lige dækkede armaturerne.

Det gav fint lys ud til siderne, men næsten ikke noget op og ned, så der var mange skygger fra det, men i en entre så det fint ud, og det var heller ikke den primære belysning, mere bare "lir".

Jeg ville nok også lave det i dag med LED bånd, da de jo ikke fylder ret meget. Måske lave en ramme som spejlet kan hænge på, og sætte båndet på ydersiden af rammen. På indersiden af rammen kan du så få plads til driver/trafo.  



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også