Gøre 'dør-hul' mindre...

Hej LDS

Jeg skal have udskiftet en dør med en anden, som er 23 cm smallere. Så spørgsmålet går på, hvordan får jeg bedst muret dette hul op ?

Lidt mere info.

Døren er 2 m høj. Og væggen er ca 13 cm tyk (incl puds på ydersiden). Væggen er lavet af TræBeton (træspåner blandet op i beton og støbt i plader). Døren skal 'hængsles' på den side som ikke skal mures op, altså låse siden der hvor der skal mures. Hullet som skal mures op, og som dør rammen skal sættes i, er altså 2x0,23x0,12.

Hvad vil I anbefale ? Legasten ? PoreBeton ? - hvordan skal jeg gøre den fast i væggen ? Bore huller og stikker jern/gevindstænger ind, som mures ind i de 23 cm ny væg ?

Hilsen Jørn

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville gøre det i gips. En lægte fra gulv til top både inde ved nuværende væg og en 23 cm ude. Evt et par stumper lægter imellem, og på med noget gips.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Skrevet af stumbi på 05 apr 2013 13:05
Jeg ville gøre det i gips. En lægte fra gulv til top både inde ved nuværende væg og en 23 cm ude. Evt et par stumper lægter imellem, og på med noget gips.

Det vil jeg også gøre, men når det er sagt, så skal du regne med, at der kan forekomme revner. Det er altid sådan når du lægger 2 materialer op ad hinanden med 2 forskellige egenskaber, så kommer der revner.

Hvis du vil 100% undgå, at der kommer revner:
- sætte gips på hele væggen
- montere en lægte fra gulv til loft, hvor på du sætte træbeton, og pudser det sammen med den eksisterende væg.
Tak for svar....

Så I foreslår det udført i træ/gips. Jeg er OK med gips invendig (bliver del af et 'walk-in-closet') det er ok.
Ydersiden... Jeg er måske mere til at sætte klink på (23 cm stykker) - der er klink brædder på udhæng. Så et par stolper i hver ende, klink udvendigt, isolering imellem stolper, dampspærre (?), og gips invendig ? Skal der noget under klink ? tagpap ?

Hvad med mellem dørkarm og stolpen. De skal vel ikke stå helt tætte (får man får vel aldrig det helt tæt), 1 cm mellemrum, med silikone, bagstopper, isolering, gips (?).

Men hvad med mellem væggen og træstolpen ? pudse dette ? det er det idag, eller en silikone fuge og isolering ?

På forhånd tak.

Jørn
Nu fremgår det ikke om det er en udv. eller indv. dør det handler om!

For der er jo osse den mulighed slet ikke at mure eller "gipse!"


Men lave et "fast sideparti", (som det kendes fra mange yderdøre!), altså en fast karm med samme karmdybde som den nye dør. Og sætte glas, eller X-finer eller noget helt andet i.
Ups - ja. det er en udvendig dør... Ellers ville jeg have lavet det i gips med det samme.

/jørn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis