Bjælkeafstand- ok eller ej?

Hej.

Står over for at lave nyt gulv med gulvvarme i min stue, som nævnt i tidligere tråd. Men er blevet i tvivl om min opbygning. Det er et hus fra 20'erne, med bjælkelag, og kælder under.

Der er 15x15 bjælker, med 90cc og max spændevide på 3,5m.

Havde tænkt og ligge ekstra bjælke ind, så cc blev 45cm, for bagefter at lægge forskalling, gulvspån og lamelplank. Men har så talt med en idag, som lige har bygget hus for kunde, med 110cm cc, som sagde at den ekstra bjælke er unødvendig, så længe jeg bare går op i 32mm forskalling.

Så nu er jeg blevet helt i tvivl, for vil jo gerne have mit gulv er tip top i orden når jeg er færdig, men vil da også gerne slippe for alt det ekstra arbejde med ekstra bjælker, hvis det er unødvendigt.

Hvad siger I?

På forhånd tak

Mvh Kim
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad skal gulvet afsluttes med ?
Det er sikkert rigtigt at 32mm forskalling + 22 mm gulvspån måske er ok til en c/c på 90 cm!

Man kan sige at hvis bjælkerne var 75x150 mm og lå pr. ca. 45 cm c/c så ville 28 mm gulvbrædder være ok.
Så hvis du lægger 32 mm forskalling pr. c/c 60 cm + 22mm gulvspån kan det lige gå an.
Pr. 40 cm bliver gulvet stivere.

Hvis du indlægger en bjælke 75x150 og bruger 32 mm forskalling så får du et rigtigt godt stift gulv.
Vil jeg og min gamle træbjælkelagsdimensioneringstabel vurdere! .o)
Næe - lameplank. Fremgår det af de indledende bemærkninger! .o)
Alt hvor stort spænd det er på de 6" bjælker, ville jeg nok indskyde en mellembjælke for at opnå et stivere gulv, dette opnåes ikke ved at bruge kraftigere forskalling på tværs, og er sikkert dyrere end mellembjælke og høvlet forskalling.
Jeg skal faktisk både have fliser og trægulv. Fliserne oven på en Fibergips. Angående pris Koluda, ved jeg ikke hvad der er dyrest, men at lægge en ekstra bjælke ind, er vel rimelig tidskrævende.

Tænker at hvis jeg lægger en ekstra bjælke, skal den vel ind i ydermuren og hvile, og så ligge over til bærende væg midt i hus? Eller kan jeg undgå at gå ind i murværket? Evt ved at ligge en bjælke på tværs mellem de nuværende bjælker, med "sadelsko", for derefter at fæstne den med sadelsko i denne? Og hvad med dimensionen på denne, kan jeg nøjedes med en 45x125. Vil nemlig helst ikke ned i kælderen.

Kim
Du lægger veksler på tværs langs dine vægge, og montere så mellembjælkerne på disse, så er faktisk ikke så stort arbejde....

At lægge bjælker på tværs pr. 600mm giver jo ikke et stivere gulve, det gør derimod mellembjælkerne, og det ville være en god ting, specielt når der skal klinker på.
Mange tak for svar. Bare lige så jeg forstår det ret

Så gør jeg "bare" som jeg skrev før, altså ligger bjælke med sadelsko, imellem nuliggende bjælker, langs væggene.
Derefter en bjælke fastgjort til denne i sadelsko og så hvile på bærende væg i den anden ende?

Hvad med bjælke str, er 45 x 125 rigeligt, eller skal den være størrere.

Håber det var til at forstå

Vh Kim
Helt generelt så betyder tykkere gulvbrædder et stivere gulv. Men ikke meget - det er rigtigt.

Og det har størst betydning jo mindre c/c bjælkeafstand!

Eksempel:
Ved en bjælkeafstand c/c 60 cm vil et 15 mm tykt gulvbræt "kun fordele (den bevægelige) last" til måske 2 bjælker!

Hvorimod;
Ved en bjælkeafstand c/c 60 cm vil et 35 mm tykt gulvbræt " fordele (den bevægelige) last" til måske 2, 3 eller 4 bjælker!

Og;
Ved en bjælkeafstand c/c 60 cm vil et 50 mm tykt gulvbræt, (osse kaldet en gulvplanke) " fordele (den bevægelige) last" til måske 3, 4 eller 5 bjælker!

Altså gulvet bliver stivere jo tykkere gulvbrædder der anvendes!
(Har jeg ret i at vi er enige om!!! :o)))



Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis