Vanilla-fudge Lav-Det-Selv 3049 04-04-2000 22:27 HejEr der nogen som kan hjælpe mig med en opskrift på vanilla-fudge. Det er enkaramel, som oftest er skåret ud i firkanter. Den er blød og nærmest smelterpå tungenHilsen Vibeke 4 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 04-04-2000 22:27 Jeg har 33+ opskrifter på fudge, men et løseligt kig i nogle af demviser at der er chokolade i. Er der chokolade i dem du leder efter?Eller er det mere som smørkarameller? file://Klaus
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 04-04-2000 22:27 Tak for dit svar, men jeg ved ærligtalt ikke om der er chokolade i. Dekarameller jeg søger er lyse som lys sirup.
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 04-04-2000 22:27 Hm, jeg tror jeg ved hvad du mener. I Sydafrika laver de dem af condensedmilk (eller er det evaporated?), men det er ikke den eneste måde. Hvisjeg finder en opskrift der ser ud til at kunne give lyse smørkarameller,skal jeg nok poste den her eller sende dig en url. file://Klaus
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 04-04-2000 22:28 Der findes 2 varianter - den er er lidt karamelagtig, lysebrun lidt sej ogluftig, og en der er mere bleg og trøffelagtig i konsistens.Denne, min, er lidt midt imellem:4dl. sukker, 2.5dl. piskefløde, 50gr. smør kommes i en gryde, 1 spsk. lyssirup eller honning, 1 (2?) stang vanillie flækkes og kornene skrabes ud ogdet hele kommer ned i gryden.Under forsigtig omrøring koges massen nu sammen og halvsvag varme indtilden har nået ca. 120 grader (ca. 40 min.) eller til den næsten bestårkaramelprøven (en dråbe i et glas koldt vand kan samles til en kugle).Tag gryden af varmen, fisk vanilliestængerne op og lad karamellen køles af- nu skal massen slås godt sammen med en træske et par minutter, for at slåluft ind i massen, hvorefter den hældes i en bagepapoirklæde form og hvileri køleskabet til næste dag hvorefter den skæres i terninger.Mvh,René