Ingen beskyttelseslederi loftudtag

Hej,

I mit hus fra 50'erne er der ikke ført beskyttelsesleder/jord rundt i lampeudtagene/loftudtagene. I forbindelse med noget el-arbejde udskiftede elektrikkeren nogle af de gamle loftudtag til nye (den runde slags). Jeg synes at have læst et sted, at hvis der ikke reelt er beskyttelsesleder tilsluttet loftudtaget, så skal den terminal/bøsning fjernes fra udtaget. Er det rigtigt eller er det totalt ligegyldigt? Jeg tænker på, at det måske kunne hænge sammen med, at man jo heller ikke må sætte en stikkontakt op, med plads til jord-benet, hvis der reelt ikke er tilsluttet beskyttelsesleder i kontakten......

Eller er jeg helt gal på den?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tænker på, at det måske kunne hænge sammen med, at man jo heller ikke må sætte en stikkontakt op, med plads til jord-benet, hvis der reelt ikke er tilsluttet beskyttelsesleder i kontakten......

Du er ikke helt gal på den, men hvad er dit reeelle problem?? Du kunne have fået elektrikeren til at demontere jordklemmen, hvis det er et problem.
Det er ikke nok at beskyttelseslederen er tilsluttet, den skal også være aktiv. I et hus fra 50erne er OK at have et HFI/HPFI relæ som ekstrabeskyttelse, med mindre der lavet en væsentlig ombygning af installationen.
Har du for øvrigt prøvet at udløse et HFI relæ ved, at strømmen gik igennem dig? Prøv det, det føles som om armen bliver revet af, og det varer lidt inden du glemmer det

fase
Hov næ næ er ikke ude efter elektrikeren eller noget som helst..... Jeg tænkte bare på om han ikke "burde" ha fjernet jordklemmen for at undgå andre fremover kunne komme til at tro den var "aktiv"..... Det var bare et undrings-spørgsmål ;-)
Jo, det kan man da godt sige, at den burde have været fjernet. Elektrikeren kunne også have anbefalet dig, at få din installation opdateret med en aktiv beskyttelsesleder, det ville have været godt for dig.

fase
Bestemt..... Kan ikke være uenig i det udsagn.... :-)
Der er ikke noget krav om at indensdørs lampeudtag/loftudtag i boligområder skal have en aktiv jord...... og man må godt sætte stikkontakter op med et hul til jord uden at tilslutte en aktiv jord , det kan jo godt snyde ...........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Du må ikke mere sætte stikkontakter op uden der en aktiv jord,mener det er et par år siden det blev ændret igen..
Skrevet af Tp på 04 apr 2013 17:29
Du må ikke mere sætte stikkontakter op uden der en aktiv jord,mener det er et par år siden det blev ændret igen..

Det  er rigtigt. Hvis der er et hul til et jordben, skal kontakten have aktiv jord.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis