gear på påhængsmotor

Hej

Nu er det tid at få serviceret motor klargøre båden mm. det er jo ved at være den tid båden skal i vandet :-) men er der nogen der ved om det har nogen betydning om man bruger gear olie fra bådudstyrspusheren eller gear olien fra thansen når man skifter gearolien på en påhængs motor det er en yamaha af ældre dato. Nu er det jo ikke den største udskrivning og den bliver kun skiftet en gang om året,,, men alligevel ??
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil jeg så også gerne vide
sidste år brugte jeg marine gear olie som jeg ikke husker hvad hed fra lynettensbådservise, men måske jeg så skal bruge det d anbefaler i år for at se om jeg mærker forskæld, så kan jeg jo skrive videre på tråden med et svar på om jeg kan kærke forskæld..
Jeg har prøvet et par andre typer, der kunne man se olien var træt og grå, efter at have sejlet en sæson.(Yamaha, og quiksilver standart gear olier.)

Jeg spurgte så den lokale båd puscher, om der fandtes bedre olie.
Han anbefalede så at bruge Quiksilver high performance, som han altid selv brugte, når han servicerede motore, og det var hans erfaring, at det gav færre ødelagte gear.

Den blev så købt, og efter en hel sejlsæson, så olien ud som ny, da den blev tappet af.
(jeg tapper altid olien af, i et glas, sætter låg på og kikker efter et par dage.)

Det var samme motor 50 hk Mercury, og ca. samme antal driftstimer, på alle typer olie jeg sammenligner med.
 
De to første olier havde samme farve som alm. gearolie.

Quiksilver high performance, har en mørk blå farve. den er egentlig beregnet til større motore, hvor gearet er meget belaster.
Nu har jeg kun en 15 hk, den får samme olie, også med et perfekt resultat.

Her er hvad Quiksilver selv skriver, så lidt reklame gas må påregnes


Designet til, at afgive maksimum beskyttelse for mindre sterndrive og påhængsmotorer. • Denne specielle blanding giver dig forlænget gear levetid under ekstreme forhold, også til hurtiggående motorer og motorer med mange hestekræfter. • Testet i vid udstrækning for, at skabe enestående beskyttelse mod tæring og overdreven slidtage. • Specielt formuleret til at hjælpe med, at forebygge skader forårsaget af vandindtrængen i gearkassen. • Syntetiske additiver til specielt højt tryk, beskytter gearene mod metal til metal kontakt. • Da der ikke eksisterer nogen særlige standarder i branchen, angående marine gear smørremidler, er det klogt at vælge Quicksilver produkter som High Performance gear smørremiddel, som er blevet specielt designet og testet til marine grej. • Må ikke blandes med Premium Gear smørremiddel.
Annonce
Tak for godt svar..
Må ikke blandes med Premium Gear smøremiddel..

Har du så skyllet gearhuset inden du skiftede oliemærke.

Sidst havde jeg motoren til service - men ellers plejer den at være lidt mælkehvid uanset om jeg har købt quicksilver eller den billige fra biltema.dk

Jeg vil da fremover bruge high performens til min 6 hk. Der er jo til 2,5 gang. Hvis jeg husker rigtigt skal der 400 ml i sådan et gear.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg husker forkert..
der er til 5 år i sådan en dunk på en liter

GEARCASE LUBRICANT CAPACITY
Gearcase lubricant capacity is approximately 195 ml

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg lod den stå inde i varmen, en uges tid, med bundproppen ude, så den kunne dryppe af. Jeg skyllede den ikke ud, med rensevæske.
olien så fin ud efter første sæson, så det havde ingen ulemper.


I specifikationen til min Tohatsu 90 hk anbefaler de bare en alm. gear olie og det vil jeg heller ikke ha bekymring med på andre påhængs motorer.

Troels
Skrevet af frk yde på 05 apr 2013 04:54
I specifikationen til min Tohatsu 90 hk anbefaler de bare en alm. gear olie og det vil jeg heller ikke ha bekymring med på andre påhængs motorer.

Troels

Almindelig gearolie, mister smørreevnen hvis der kommer vand i.

Anbefaler de en SAE90 indikere det kun viskositeten.

Jeg ville ikke bruge almindelig gearolie, der er jo småpenge at spare, i forhold til en ny gearkasse.


Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis