Dimensionering af spær til carport med fladt tag

Leger lidt med tanken om at bygge en carport. Den ene side hængt på laden og den anden på stolper i skel. Vil helst slippe for understøtning i midten, men regnede med at det var urealistisk med en bredde på 7,7m. Nu ser jeg så en reklame fra Bygma for en carport på 6045 * 6170 uden understøtning i midten og kommer så i tvivl om de 7,7m er så urealistisk. 

Hvad skal dimensionerne på spær være ved de 7,7m?

Tag: Plastplader
Mål: 12m * 7,7m
Afstand mellem spær: Den der giver den billigste løsning, når man tager antal og dimensioner i betragtning.

Hvis nogen har en mavefornemmelse for, hvad materialer vil løbe op i (bare sådan +-30%), må I meget gerne komme med et bud.

På forhånd tak!

Leger lidt med tanken om at bygge en carport. Den... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Spær-fabrikkens tabel er naturligvis "overkill" i forhold til Bygmas carport.

Det fremgår jo at der hos RS indgår lægter, undertag isolering og loftbeklædning!

Jeg kan ikke vurdere Bygma-carportens spær dimensioner.

Selvfølgelig kan der monters lægter. Hvorved sternen bliver højere!
Med den spændvidde du har vil jeg helt klart anbefale at du skulle bruge Finnjoist bjælker (I-bjælker)
http://www.metsawood.dk/produkter/Pages/IBjaelkerFinnjoist.aspx

Problemet med den spændvidde vil ikke være bæreevnen, men stivheden. Dvs. nedbøjning og her er I-bjælker rigtige gode, da de har meget større stivhed end almindelig rektangulært spærtræ.
Dimensionen på disse bjælker er ret sikker på at Moeleven vil være behjælpelig med, hvis du ringer til dem.

Du skal være opmærksomme på forankring af taget. En carport tag bliver meget hårdt udsat for sug.

Held og lykke med dit projekt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis