Dimensionering af spær til carport med fladt tag

Leger lidt med tanken om at bygge en carport. Den ene side hængt på laden og den anden på stolper i skel. Vil helst slippe for understøtning i midten, men regnede med at det var urealistisk med en bredde på 7,7m. Nu ser jeg så en reklame fra Bygma for en carport på 6045 * 6170 uden understøtning i midten og kommer så i tvivl om de 7,7m er så urealistisk. 

Hvad skal dimensionerne på spær være ved de 7,7m?

Tag: Plastplader
Mål: 12m * 7,7m
Afstand mellem spær: Den der giver den billigste løsning, når man tager antal og dimensioner i betragtning.

Hvis nogen har en mavefornemmelse for, hvad materialer vil løbe op i (bare sådan +-30%), må I meget gerne komme med et bud.

På forhånd tak!

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke urealistisk af skaffe alm. tømmer i lange længder. Men prisen stiger uforholdsmæssigt når du kommer over 6 meter. Så vidt jeg ved.

For at sjusse dimensionerne kræves en dimensioneringstabel der kun medtager plastpladerne, (+ sne jo)

Du kan gå hen i din tømmerhandel efter pris og dimensioner.

Men du kan jo bede Bygma om specifikationerne inden du - måske - køber! :o)
ok, så det er nærmere fordi at træ i den længde er meget sjældent og dyrt. Jeg troede mere problemet var den høje styrke, det skulle holde til og at problemet var højden på dem.
Du kan få de dimensioner i alm. træ - som du vil. Sådan da! :o)

Men det er klart at når Bygma indkøber f.eks. 100 stk. carporte af den type du omtaler så skal de måske kun betale det ½ eller mindre for de lange spær der medgår i pakken.
End du skal jo! :o)

Skrevet af Hans123456789 på 03 apr 2013 11:53
ok, så det er nærmere fordi at træ i den længde er meget sjældent og dyrt. Jeg troede mere problemet var den høje styrke, det skulle holde til og at problemet var højden på dem.

Længden er egentlig ikke noget problem, bjælker i den længde er normalt limtræ, men du skal op i en ret voldsom størrelse for at få et frit spænd på 7,7 m.

Der findes nogle bjælker der består af to vandrette "lægter" og en lodret plade der holder afstanden.

   ___
     |
     |
  __|__  Et lidt mislykket forsøg på at vise hvad jeg mener, jeg kan desværre ikke huske hvad de hedder, men de er væsentlig billigere end lange limtræsbjælker med samme styrke.
Annonce
Det er I-bjælker du mener.

Kerto laver også limtræ´s spær i spærdimensioner.
Har kikket lidt på I-bjæker nu
http://www.moelven.com/dk/Produkter/Trae-konstruktioner/Trakonstruktioner/Moelven-bjalkesystem/I-bjalke/I-Bjalker/
http://www.moelven.com/PageFiles/256528/2009_EC_5_Finnjoist_spann_tabel_-_let_tag.pdf
http://www.bygmax.dk/i-bjaelke-60x400-mm-laengde-8-mtr.html
http://www.bygmax.dk/i-bjaelke-45x360-mm-laengde-8-mtr.html

Kan se at det bliver noget i retning af 960kr/70cm eller 820kr/40 cm. Så det bliver da til en del, med 12 m
Med understøtning i midten kunne det blive noget med 480 kr/1,2m
http://www.billigbyg.dk/shop/konstr-spaertrae-t1-143838p.html
http://www.ringstedspaer.dk/Bjaelkespaer.htm
Ringsted Spærs dimensioneringstabeller for let tag medtager al for høj egenvægt i forhold til den carport fra Bygma, som du referer til!

Li'som du skal vælge en c/c for spærene der passer med tagpladerne. Hvor alm. PVC-tagplader vist skal understøttes pr. noget lignende 70 - 80 cm.
Mener du at spærtabellen "owerkill" eller at carporten fra Bygma er underdimensioneret?

De 70-80 cm kan vel klares med lægter på det andet led.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis