Isolering af etageadskillelse opvarmet/uopvarmet

Jeg har i forbindelse med opførsel af et nyt udhus som er opvarmet, lavet et loftrum(dette var íkke oprindeligt planen). Bygning er opført med loft til kip, og selve taget er isoleret. Jeg valgte så at lave et etagedæk(loftrum) til div. opbevaring , og mit spørgsmål er så nu:

Selve det nye loft(etageadskillensen), den skal vel isoleres, og skal der være dampspærre? Og hvor skal den ligge? Selve loftet oven over det nye loft(etageadskillensen) er jo isoleret med dampspærre osv. Loftsrummet skal jo ikke være opvarmet.

Håber jeg har gjort mig forståelig.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor meget isolering har du i "taget" på lofttummet...?
Så ville jeg isolere med 100mm, og ingen dampspærre.
I med en dampspærre - på den varme side af isoleringen i bjælkelaget.

Hvis det var en bolig skulle der min. 100 mm mineraluld i - af brandhensyn!

Men det er jo en lidt spøjs situation. For hvilken temperatur vil du egentlig gerne have i loftrummet?
Frostfrit? Eller så koldt som muligt!

For med hensyn til kondens og fugt er din konstruktion ikke helt gennemskuelig!
Bygning er opført med loft til kip og dette loft/tag er isoleret med 390 mm og med dampspærre mv. Lige efter bogen. Så har vi valgt at lave et loftrum over halvdelen af bygningen og lukke dette af med en dør. Loftrummet skal ikke opvarmes. Selve rummet under loftrummet skal opvarmes ca 18 grader, og varmen må jo ikke stikke op på loftrummet.
Annonce
Tjae, principielt skal du jo så have 390 mm i etageadskillelsen hvis du vil undgå at opvarme loftsrummet.
Ok. Skal der stadig dampspærre op, når der er i taget på loftrummet?
Ja.

Man kan sige at det måske ikke er strengt nødvendigt. Men det er som sagt en noget usædvanlig konstruktion du har bygget dig!

Bla. fordi du formodentlig ikke har nogen ventilation i det "kolde" tagrum er der en lille risiko for at der kan opstå kondens på de kolde overflader i det kolde tagrum!

Og man kan med sikkerhed sige at en dampspærre IKKE vil skade. (Kun i det tilfælde at du finder på at opvarme loftrummet og ikke det nederste rum - vil dampspærren være placeret forkert!

Men som sagt skal du osse tænke over hvor meget isolering du putter i den etageadskillelse! Jo mere isolering, jo lavere temperatur i loftrummet. .o)
Det er korrekt. Det skal lige siges at det er en hygrodiode der er i taget. Ved ik om det ændrer noget.
Det skader sikkert ikke!

Men en diskussion om hygrodioder som dampspærrer kan blive (for) lang!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis