Bondesten eller herregårdssten og valg af leverandør

hej derude

Jeg er i tvivl om valg af fliser og vil derfor høre om nogen har erfaringer med bondesten kontra herregårdssten. Er det samme kvalitet. Kan se bondesten er lidt billigere flere steder. Og hvilken leverandør vil du anbefale hvis jeg skal have den bedste kvalitet af sten som holder udseendet i mange år.

På forhånd mange tak for dine erfaringer.

tellme 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I min søgen efter det samme fandt jeg ud af at det bare er to forskellige navne på ens sten. 
Der er helt sikkert forskel på farve og overflade og størrelse fra leverandør til leverandør. Størrelses tingen lærte jeg på den dårlige måde, hvor jeg halvvejs igennem en terasse skiftede til en palle fra en anden leverandør. Her var stenene så lige 2mm mindre i bredden og længden, og henover 25 rækker betyder det jo så at de ikke længere ligger i "forbandt" med rækken ved siden af, men nu lå fuge-mod-fuge. Så det skal du lige være opmærksom på. 
Vi har ikke oplevet problemer med nogle af de tre leverandører vi har haft til vores sten. Der er ikke nogle som har vist sig mere skrøbelige end andre. Som den ene leverandør sagde, så skal alle stenene jo igennem en tromle hvor de får slået kanterne af, og hvis de kan overleve den tur, så kan de klare det meste.

Undskylder. Det var selvfølgelig Holmegårdssten vs. Herregårdssten jeg beskrev. Bondesten har jeg ikke nogen af. Der findes en standard for prøvning af belægningssten, der hedder DS/EN1338:2004. Hvis leverandøren overholder denne standard bør stenene overholde et vist minimum af styrke og holdbarhed. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis