Gulvarme på 1. sal (fyrtræsplanker)

Hej 

Jeg har et 1,5 planshus, hvor hele 1. etagen er udnytte til stue, badeværelse samt soveværelse.

Huset er ca. 9 år gammel, og gulvbrædderne på 1. sal, er ca. 13 ca. bredde fyrtræsplanker som er ca. 21-22 mm tykke. De er monteret direkte på bjælkelaget, uden nogen form for mellemlag. Efter gulvet er blevet lagt, har dem der bygget huset monteret div. vægge af gips. 

Bjælkelagets tykkelse er ca. 27-28 cm og nedenfor har vi monteret gipslofte, og herimellem er der fyldt op med isolering. 

Vi går og drømme om at montere gulvarme på 1. salen, men jeg synes det giver mig lidt panderynker, at de næverende vægge på 1. sal er monteret direkte ovenpå (heriblandt til badeværelset) det nuværende gulv, jeg mener således ikke at det nuværende gulv "bare lige kan afmonteres".

Der er 2 årsager til at jeg gerne vil have gjort noget ved 1. salen: 
  1. Dels oplever vi vores hus som værende meget lyt, mellem stueetagen og 1. sal, og dette er specielt træls, idet vores soveværelse ligge lige over vores 2 børneværelser 
  2. Vi er trætte af at kigge på vores radiatoren + det giver os nogle udfordringer med indretningen (specielt i soveværelset).
Men i stedet for at skal til at rykke hele skidte ned, så er det den nærige bankmand tænker:

"Hvad med at fræse rille til gulvvarmen i det nuværende fyrtræsgulv, herefter ligge de nødvendige varmefordelingsplader ned i rillen (alternativt var at fjerne hver anden gulvplanke, så kommer det til at se ud som om man har "forskallet" gulvet).

Ovenpå disse varmefordelingsplader, tænker jeg at lægge noget filt, som kan dæmpe lyden fra trin, og som måske kan tage lidt af støjen mellem de 2 etager. Her søger jeg forslag til det bedst mulige materiale til denne opgave, idet vi som sagt oplevet huset som meget lyt.

Herefter monteres noget passende trækgulv, som måske desværre kommer til at være lagt den "forkerte vej", hvis det skal ligge direkte ovenpå de nuværende brædder.

Det bedste løsning, vil nok være at monteres et nyt lag spåndplader (sporplader) med indbygget riller ovenpå det nuværende gulv, men så vil jeg komme til at forhøje gulvet med ca. 3,5-4 cm i alt, hvilket jeg ikke ønsker af hensyn til min trappe + det går voldsom ud over loftshøjden samt det "brugbare" areal inden under de skrå vægge.

Men hvad siger de kloge "gør-det-selv-folk" til min plan, er det helt tosset og eller er der andre måder jeg bør gøre det på ???

Jeg er i øvrigt opmærksom på de ulemper der er forbundet med valg af gulvarme på en 1. sal, heriblandt at det kan være svært at styre temperaturen i de mdr. hvor vi i DK har store temperaturudsving.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Filten dæmper i nogen grad trinlyd (klak klak lyde), men du skal ikke regne med at den dæmper lyd sådan helt generelt. Når du nu har fundet frem til din løsning bør du se om du kan fuge alle huller, mellemrum og sprækker i gulvet. Og så ville et lag gulvgips jo nok gøre underværker ift. lyddæmpning, men det er der måske ikke plads til?
Skrevet af pilehave på 02 apr 2013 10:17
Filten dæmper i nogen grad trinlyd (klak klak lyde), men du skal ikke regne med at den dæmper lyd sådan helt generelt. Når du nu har fundet frem til din løsning bør du se om du kan fuge alle huller, mellemrum og sprækker i gulvet. Og så ville et lag gulvgips jo nok gøre underværker ift. lyddæmpning, men det er der måske ikke plads til?
Jeg kan se at gulvgips vil tilføje en ekstra tykkelse på ca. 13 mm, og det vil "Måske" kunne gå, men jeg vil ikke være meget for det.

Men ja det er nok en god ide at få fuget alle sprækker hvis jeg vælger den løsning jeg har beskrevet. Men spørgsmålet er om de "riller" jeg skal lave (eller alternativt fjerne en hel brædde) ikke vil medføre dårligere lydforhold ? Hvis jeg alene "riller" de nuværende brædder uden at skære helt igennem, og jeg herpå ligge fordelingsplader, filt og et nyt lag trægulv, så vil jeg vel også opleve et mindre lyt hjem (jeg tænker på at det ekstra lag gulv, må gøre lidt).

Flyt radiatoren i soveværelset, for gulvvarme uden at pille gulvet op, er ikke sådan lige at etablere desværre.

Men ellers kan dine vægge jo understøttes af mellembjælker osv.. mens gulvet pilles op, ved at fjerne dele af gulvet, også lægge sporplader eller forskalling, og efterfølgende et svømmende gulv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis