Etablering af gulvvarme i hus fra 20'erne?

Hej alle GDS'ere.

Har læst forummet tyndt for alt om gulvvarme og opbygning af gulve, men søger dog stadig et par svar

Står og skal lave nyt gulv med gulvvarme i stueetagen på vores hus fra 1925. Der er uopvarmet kælder under stuen. Der skal henholdsvis lægges fliser i køkken og gang, og trægulv i stue.

Der er pt. 90 cm cc afstand mellem spær ( Dimension 150x150). Vil lægge ekstra 45x145 mellem spærrene, så der bliver 45cm cc og rette de gamle op med 45x95. Derefter vil jeg lægge 25mm høvlet forskalling ud til gulvvarme. I køkken og gang skal der så 19mm knauf fibergips og så 10mm flise. I stue skal der ligge 14mm lamelplank.

Mine spørgsmål går så på

1: Da vi gerne vil have gulvene i samme niveau, hvad gør jeg så i stuen. Mangler jo 15mm for at være i samme som i køkkenet. Lægger jeg bare en 15mm gulvspån oven på forskalling, eller ? Vi vil nemlig også gerne have gulvet til at løbe parallelt med forskallingen.

2: Der er hulmursisoleret i huset, men hvor godt ved jeg ikke lige. Kan det give problemer med at få huset til at føles varmt, i forhold til de gamle radiatorer?

3: Hvor meget isolering er "nok" mod en uopvarmet kælder (13-15gr). Kan jeg nøjes med 100mm eller skal jeg hellere op i 150mm. Og er det smart at lægge en dampspærre på den varme side?

På forhånd tak.

Mvh Kim
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har mødt lidt af den samme udfordring på min 1.sal, da jeg også skal have noget gulvgips smidt på badeværelset deroppe. Til at starte med var planen spånplade med spor over hele gulvet også gulvgips på badeværelset, men så fik vi jo også denne niveau forskel. Vi smider så istedet først en 22mm spånplade på hele gulvet undtagen på badeværelset, også igen ovenpå her spånplade med spor over det hele, så får vi det til at passe nogenlunde med højderne.

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Har også lavet det på mit badeværelse på første sal, der nedsænkede jeg forskalling, så det passede med spær, og så gulvgips og flise. Så passede højden med det resterende gulv.

Men i stuen og køkken er det jo betydelig nemmere at rette op, hvis hele gulvet er plant. Ov ved så ikke hvad jeg skal komme oven på forskallingen og gulvvarmen i stuen, for at komme i niveau, og samtidigt få maksimalt ud af gulvvarmen.
Ok, jeg ville nok ligge en spånplade ud som du selv nævner oven på din forskalling, og så spånplade med spor ovenpå. Så varmefordelingsplader, slanger, foam/pap og så gulvet. Så for du gulvet til at ligge lige over dine varmefordelingsplader.

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Skrevet af Regaard på 01 apr 2013 23:01

1: Da vi gerne vil have gulvene i samme niveau, hvad gør jeg så i stuen. Mangler jo 15mm for at være i samme som i køkkenet. Lægger jeg bare en 15mm gulvspån oven på forskalling, eller ? Vi vil nemlig også gerne have gulvet til at løbe parallelt med forskallingen.
 
Jep, det er en fornuftig løsning på det, specielt når gulvet skal lægges samme vej.

Skrevet af Regaard på 01 apr 2013 23:01
2: Der er hulmursisoleret i huset, men hvor godt ved jeg ikke lige. Kan det give problemer med at få huset til at føles varmt, i forhold til de gamle radiatorer?
Ja, det kan det sagtens, der er væsentlig forskel på varmeafgivelsen fra radiatorer på ca. 60 grader til gulvvarme på kun 25-28 grader, så er det svært at holde jævnt varmt nu, så bliver det endnu værre med gulvvarme.

Skrevet af Regaard på 01 apr 2013 23:01

3: Hvor meget isolering er "nok" mod en uopvarmet kælder (13-15gr). Kan jeg nøjes med 100mm eller skal jeg hellere op i 150mm. Og er det smart at lægge en dampspærre på den varme side?
Nu er en uopvarmet kælder jo ikke så kold som udvendigt, så 200mm ville jeg ikke lægge med mindre der var plads til det, men 150mm lyder fornuftigt.

Damspærre ja, men så vigtig anser jeg den heller ikke mod en kælder.
Hej Koluda.

Tak for svarene

Angående om gulvvarmen kan holde huset varmt. Vi har fået skiftet vinduer i hele huset, så håber da at kuldebroerne fra disse er mindre. Men er godt nok svært at vide om vi skal tage chancen, for ville godt nok være trist hvis det ikke kan holdes varmt, men samtidig rigtig lækkert at slippe for de klodsede radiatorer. Har dog en brændeovn til at supplere med.

Du nævnte 150mm isolering i gulvet mod kælderen. Men tror du også det kan lade sig gøre med 100mm? Er mere fordi, ellers bliver vi også nødt til at sænke lofthøjden i kælderen. Men hvis det selvfølgelig er det eneste rigtige, så må der bare graves ud i kælderen senere

På forhånd tak

Kim
Ja, 100mm ville nok også kunne gøre det, kan være temperaturen stiger et par grader i kælderen, men det er sikkert heller ikke en dårlig ting jo.
Ok.

Mange tak for de hurtige svar.

Mvh Kim
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis