Halv-haster: massivt gulvbrædder over flere rum

Hej LDS'er

Vi er nu endelig kommer så langt i vores renoveringsprojekt, at vi skal til al lægge vores nye gulv (oven på gulvspånplader)

Det drejer sig om store flotte Pitch Pine planker, som skal lægges i hele bulen - ud i et - uden nogen former for dørtrin eller andet imellem rummene.

Det store spørgsmål er jo så, hvordan er det liiiiige man gør det?
Huset er sådan et standard 70'er parcel, lige og aflangt med stue/køkkenalrum i den ene ende ud til en gang med værelser til siden.

Vores umiddelbare plan er, at starte i stuen, når vi "rammer" gangen, fortsætter vi ud i gangen og får altså sådan nogle laaange flotte lige stykker der går igennem hele huset... Fair nok, men hvordan laver vi så lige værelserne så de også går ud i et? Her tænker vi, at vi så her må lægge gulve "baglæns" (og altså så skru fast i den "forkerte" ende - noten) og på den måde, få et flot sammenhængende gulv ud i et stykke...

Er vi på rette spor, eller er vi rablende gale??

På forhånd tak for jeres hjælp

Mvh
Jesper

Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan man ikke sådan lige, ikke uden fuger i hvert fald, at lægge gulv gennem rum kræver fuger som giver gulvet mulighed for at arbejde, ellers skal gulvet fuldlimes til underlaget, så det er sikret det ikke kan arbejde.
Det er rablende galt at ligge gulvbrædder på den måde.

Og noget fis - hvis jeg må være så fri! .o)

I kan godt lægge brædderne så de flugter igennem dørene.
Og ved hjælp af regnemaskine og 10-bræts mål burde det osse være muligt at lægge brædderne så de flugter igennem dørene.

Men brædderne må ikke forløbe igennem dørene.
I kan vælge at lave en 12 mm bred fuge midt i døråbningen - eller lige under selve dørpladen!
Eller der findes andre løsninger!
Hmmm, ok - se det giver lidt at tænke over!

Men det grunden til at vi ville have det sådan, er at det har vi set i et andet hus, og det så rigtig flot ud.
Og det gulv der lå før i huset (et massivt klik-gulv) var faktisk også lagt så det gik igennem hele huset - og gennem døråbninger. Og det gulv var faktisk lagt på strøer, så det må have været endnu svære at få til at passe (vi har lagt gulvspånplader først)

Så det er set og gjort før (uden fuger) og brædderne kommer til at ligge på langs af huset, så de kommer ikke til at ligge over mere end 7,5m i bredden - og det er så vidt jeg ved, ret begrænset hvor meget brædder udvider sig på langs?

Dilationsfuger er vist ifølge producenten, kun noget man skal indkorporer ved bredder over 10 til 15 meter.

Håber ikke vores projekt bliver helt skudt i sænk
Nogen der har et bud på hvordan man kan gøre det?

Tak for jeres svar!

Mvh
Jesper

Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
Hvis det er massive planker der skal skrues eller sømmes, lyder det da som en fin idé. Jeg mener bestemt kun det er et problem hvis det er et lamelgulv.

http://www.lyrk.dk
Må faktisk give Naveren ret!

Jeg fortabte mig i lamel- og clickbrædder?

Men det er altså sådan at gulvbrædder udvider og trækker sig sammen i takt med rumfugtigheden. Husk det! :o)

Jeg kan kun anbefale at i læser f.eks. Træiinfos håndbøger om emnet. Primært TRÆ 64 Trægulve - Lægning og måske osse TRÆ 63 Trægulve - Valg og vedligeholdelse.

http://www.traeinfo.dk/publikationer/traehaandboger/

Begge publikationer kan nok lånes på det lokale bibliotek!

Annonce
Skrevet af timiun på 01 apr 2013 22:30
Hej LDS'er

Vi er nu endelig kommer så langt i vores renoveringsprojekt, at vi skal til al lægge vores nye gulv (oven på gulvspånplader)
Det er måske mig der forventede det var var klik eller svømmende gulv, pga. ovenstående, det er jo ikke normalt med undergulv i spånplade, hvis man lægger et massivt gulv.

Er det massivt og fastmonteret gulv vi snakker om, så har Naveren selvfølgelig helt ret i at det er muligt.

Ahh - projektet ser lysere ud!
Og ja, det er massive fyr planker vi snakker om - bare en amerikansk art der ikke har knaster...

Godt så, så vi er ikke helt gale, spørgsmålet er så, hvilken metode vi skal bruge?
Er vi ude i den som jeg snakkede om (alt at lægge fremad i stuen til gangen, ud i gangen, og så baglæns ind i værelserne?

Eller skal vi lægge i alle værelser og stuen, og så "satse" på at vi når frem til gangen samtidig (altså satse på at start væggen er lige!)?

Gode forslag modtages med kyshånd!

Tak for alle jeres svar indtil videre

Mvh
Jesper

Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
Nej, læg det det i midten af huset til at starte med, her lægger du så en sløfe af krydsfiner i det midterste bræt, så du har fer på begge sider af brættet, og kan derfor lægge hver vej ud fra dette bræt.
Ja, den med at låne og læse TRÆ 64 går jo slet ikke! :o()))
Tak Kaludabyg!

Og ja ja, skal nok prøve at skaffe træ 64! Det er nu bare så besværgeligt med rigtige bøger og biblioteker
Hvis den kunne købes elektronisk var det allerede sket...

Tak for jeres input - arbejdet kan begynde

Mvh
Jesper

Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis