Kan man brandsikre synlige loftsbjælker med brandhæmmende maling

Jeg har pillet pudset loft og forskalling ned i stuen i vores hus fra 1900. Første sal er opvarmet.
Der var intet lerindskud imellem forskalling og gulvbrædder på første sal, men blot et tomrum på 16 cm.
Planen er at lægge 50mm rockwool, 25 mm. ru forskalling, 2 lag gips, og efterlade 5,5 cm. synligt af loftsbjælkerne (16 * 16), som vi vil male hvide.
Men en bekendt har gjort opmærksom på, at synlige loftsbjælker ikke sikrer tilstrækkelig brandsikring/branddrøjning.
Lidt googling giver indtrykket af at han har ret, men imod det står fx at Bolius i en stråd om samme løsning i en kælder skiver: "Bjælken i sig selv behøver ikke gips, da den er i sig selv er brandmodstandsdygtig i over 60 minutter.".
Samtidig er der jo masser af huse til salg, hvor man kan se der er synlige loftsbjælker på samme måde, som jeg vil lave dem.
Hvad er rigtigt og forkert mht. brandsikring?

Hvis det er nødvendigt, kan man så gøre bjælken tilstrækkeligt branddrøj ved at male den med brandhæmmende maling ?
(hvis man eller kan få fat i det )

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan godt få en brandhæmmende maling ja, men generelt er det jo dimensionen af bjælkerne der afgør om det er nødvendigt eller ej, for som du selv har fundet ud af, så er det hvor længe en bjælke er stabil ved brand, der afgør om yderligere brandsikring er nødvendigt eller ej.
Når bjælkerne er ca. 16 X 16 cm, kan man så beregne om de er tilstrækkeligt brandhæmmende, eller kan man finde nogle regler for området?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja, det kan man. Godt regne ud.

Det er noget med at der forudsættes en vis indbrænding i træet pr. tidsenhed. Men jeg kender/husker ikke de nugældende tal!

Jeg kan egentlig heller ikke huske om kravet til etageadskillelsen er BD30 eller BD60.

Har du en link til den artikel hos Bolius?

Der opnås BD30 ved 95 mm mineraluld og 1 lag gips!
(Og det er muligt at der med 2 lag gips + 45 mm mineraluld osse opnås BD30)

Kast lige et blik på nedenstående link;

http://www.rockwool.dk/produkter/u/9225/etageadskillelse/etageadskillelse-af-trae

Som du selv siger så ses der massevis af frilagte bjælker og om nogen egentlig har regnet på om de overholder kravene ved jeg ikke! .o)
Beregningsforudsætningerne er ikke de samme når der dimensioneres for brand som når der i øvrigt beregnes for "alm." belastning. (Tror jeg!!!)
Desuden er brandmaling til træ vist meget dyrt! :o)


Link til bolius, hvor de skriver: "Bjælken i sig selv behøver ikke gips, da den er i sig selv er brandmodstandsdygtig i over 60 minutter."
http://www.bolius.dk/alt-om/kaelder/artikel/smaa-forbedringer-af-kaelderen

Bolius er på mange måder udmærket.

Men et udsagn som:

"" Bjælken i sig selv behøver ikke gips, da den er i sig selv er brandmodstandsdygtig i over 60 minutter.""

kan enhver jo slynge ud!

Men benyt lejligheden til at sende en mail til dem og spørg hvorfor de kan være så sikker på det!

Men hvis du mener at Bolius's udsagn står til troende. Så er du jo i god tro! .o)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
I en PDF fundet hos Erhvervs og Byggestyrelsen står, at etageadskillelsen skal opfylde BD60 (afsnit 3.3)
Fundet i følgende dokument:
http://www.erhvervsstyrelsen.dk/file/135799/brandsikring_af_enfamilieshuse.pdf

Det er ikke lykkedes mig at finde en eksempelsamling, som der er utallige links til i afsnit 5 af bygningsreglement:
http://www.bygningsreglementet.dk/br10_02_id80/0/42/2
Det står der vel nok ikke.
(Forudsat at det er rette sted jeg læser!)

Det er kun etageadskillelsen over kælderen hvortil der stilles krav om BD60!

Vi lader lige billedet stå et øjeblik. :o)

""3.3
Bærende bygningsdele
For fritliggende enfamiliehuse, helt eller delvist sammenbyggede enfamiliehuse, sommerhuse, og campinghytter i 1 etage anses funktionskravet opfyldt, når de bærende vægge, søjler, bjælker og lignende konstruktioner udføres mindst som bygningsdel klasse R 30 [BD-bygningsdel 30], og etageadskillelserne udføres mindst som bygningsdel klasse R 30 [BD-bygningsdel 30].

I fritliggende enfamiliehuse, helt eller delvist sammenbyggede enfamiliehuse, sommerhuse, og campinghytter med 2 etager og kælder anses funktionskravet opfyldt, når de bærende konstruktioner i kælderen udføres mindst som bygningsdel klasse R 60 [BD-bygningsdel 60], og etageadskillelsen over kælderen udføres mindst som bygningsdel klasse R 60 [BD-bygningsdel 60],"""
Du har nok ret. Jeg læste "...., og etageadskillelsen over kælderen" som etageadskillelsen mellem stue og første sal.
Jeg fandt eksempelsamling om brandsikring af byggeri, og heraf kan man på side 59 se, at etageadskillelse mellem stue og første sal er en R60 (BD60) konstruktion.
http://www.bygningsreglementet.dk/file/218960/exsamling_brand_vtre.pdf
Jeg TROR at du fortolker forkert!

Din bygninger denne her:
""Bygninger i flere etager, hvor højde til gulv i øverste etage er højst 5,1 m over terræn (bortset
fra bygningsdele i bygningens øverste etage og etageadskillelse over kælder samt de
bygningsdele der bærer denne etageadskillelse, som er omfattet af ovenstående generelle
eksempler)""

Kravet om BD60 omfatter ikke etageadskillelsen. Men kun de bærende konstruktioner der bærer overliggende konstruktioner, altså tagkonstruktionen.

Fordi nedenstående "forbehold" gælder.
""De i tabel 3.1 angivne eksempler på brandmodstandsevne for de bærende
bygningsdele i en bygnings øverste etage omfatter derfor de bygningsdele
(vægge, bjælker og søjler), som bærer de ovenover bygningens
øverste etage beliggende dele af tagkonstruktionen, som kun skal bære
sig selv og naturlasten.""

Men det er muligt at jeg tager fejl. Vi er oppe på Kommunal Brandinspektør-niveau her! :o)

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også